Branko Maleš, dobitnik Nagrade sv. Kvirina 2018. godine

za ukupan prinos hrvatskom pjesništvu
Branko Maleš, dobitnik Nagrade sv. Kvirina 2018. godine

Obrazloženje

 

Branko Maleš je objavio sedam pjesničkih knjiga: Tekst (1978), Praksa laži (1986), Placebo (1992), biba posavec (1996), Trickster (1998), Vertigo (2010) i Mutno (2017). Javljao se i u ulogama dramatičara, kritičara, esejista, antologičara i kolumnista o čemu među ostalim svjedoče knjige Zbornik off poezije (ur., 1979),  Crveni zec (1989), Goethe u samoposluživanju (s D. Karamanom, 1989), Treniranje države (1994), Vani i unutra (1995), Prozori spavaćih soba (1997), Male ljubavi (2000), Razlog za Razliku (2002), Poetska čitanka suvremenog hrvatskog pjesništva (2010) i Poetske strategije 20. stoljeća (2010). K tome priredio je dvadesetak kritičkih izbora iz djela hrvatskih pisaca te uređivao novine i časopise u rasponu od Republike i Mosta do Oka i Heroine.

Maleševa prva zbirka Tekst kreativno je sažela i artistički radikalizirala nastojanja pjesnika tzv. gramatološkog obrata naglašavajući proizvodnu narav poezije i znakovni karakter svijeta. Autor kritički propituje jezični materijal, konstruira i destruira, ironijski parafrazira i razgrađuje poznate diskurzivne obrasce. Pjesnički je tekst otvoren raznovrsnim dopisivanjima, neodređen i slojevit, a njegov jezik obilježavaju zvukovna gestualnost i aluzivne semantičke mrlje. Zbirka Tekst godinama je čitana kao ogledni primjer tzv. semantičkog konkretizma, poetičkog rukavca koji je upravo Branko Maleš imenovao, eksplicirao i zagovarao. Kasnije Maleševo pjesništvo, počevši od Prakse laži, pretvara se u zarazno postmodernističko oblikovanje ekskluzivnih malih svjetova. Njegov stih „sve je tema“ promeće se u prestižnu stvaralačku devizu, u krilaticu koju će mnogi mlađi pjesnici s pravom razumijevati kao poziv na promjenu statusa samog lirskog čina. Maleševe novije pjesme pune su uskličnika, zareza, velikih brojeva i oksimoronskih spojeva. Poetsku sintaksu karakteriziraju kratki stihovi, stalna opkoračenja i neočekivane cezure. Budući da se njegov subjekt lišio zadanih smislova i bilo kakve stvarne moći, on se nerijetko narcisoidno upisuje u tekst fingirajući pritom magijsku gnomičnost kakvog šamana.

Maleševa je lirska jezična politika usmjerena protiv konvencionalne retoričnosti, osobito protiv metafizičkog potencijala tropa. Primjerice u zbirci Mutno njegov subjekt ustvrđuje: „metafora je nestala/ u meksičkom sutonu“. Iza te tvrdnje ne krije se pjesnikovo odricanje od tehničkog mehanizma metafore nego od metaforičkoga mišljenja koje se oslanja na teoriju zamjena i napredovanje pomoću sličnosti. Pjesnik naime obilato koristi tehniku metafore, i to one atribucijske, jer mu omogućuje posve slobodno asociranje i ludičko povezivanje bilo koja dva entiteta (npr.: sintaksa je prvi psihijatar, narančasta bundeva/ je zastava i/ juha). Dapače njegova je lirska sintaksa teško zamisliva bez (metafori bliske) poredbe. Maleševa je poredba euforična, artistična i mistificirajuća – u njoj su združeni poetika očuđenja, dosjetka i vitalizam (npr.: čaj plače kao nesigurna/ migrena, budite bezobrazni/ kao kiša s kišobranom, sloboda se sužava kao suknja).

Poetički korijeni Maleševa lirskog iskustva nalaze se u tradiciji avangarde, nadrealizmu i pjesništvu iskustva jezika, a njegovo teorijsko utemeljenje u semiotici i dekonstrukciji. Kritika je Maleševu poeziju okarakterizirala kao „sinkretičnu“ (Milanja), kao „štivo prekoračenja“ (Mrkonjić) te joj pripisala antropologičnost i vitalizam kao bitne oznake. Pjesnički tekst Branka Maleša brisani  je prostor na kojemu se susreću i preosmišljavaju raznorodne proizvodne prakse i strategije (npr.: videospot, reklama, rock glazba, pop art, citat, dosjetka itd.). Taj je tekst intermedijalan, mikrotematičan, iza njega stoji logika pastiša koja u isti tren afirmira i osporava, ponavlja i mijenja. Pjesma u Maleševoj izvedbi mistificira sam čin pisanja, usredotočuje se na fragment, pokazuje interes za obično i svakodnevno, a događa se u vrtoglavoj anagramskoj igri označitelja koja lirski govor lišava mimetizma i približava ga „čistoj“ umjetničkoj gesti.

Sve u svemu, lirski opus Branka Maleša jedinstven je događaj hrvatskoga pjesništva, jedan od onih koji se pamte i koji kulturu kojoj pripadaju čine boljom.

 

Krešimir Bagić

home print bookmark

Riječi 3-4/2023.

Riječi 3-4/2023.... Više...

Riječi 1-2/2023.

Riječi 1-2/2023.... Više...

Riječi 3-4/2022.

Riječi 3-4/2022.... Više...

Riječi 1-2/2022.

Riječi 1-2/2022.... Više...

Riječi 3-4/2021.

Riječi 3-4/2021.... Više...

Riječi 1-2/2021.

Riječi 1-2/2021.... Više...

RIJEČI 3-4/2020.

Riječi,br.3-4/2020.

Drugi svezak časopisa Riječi, 2020. godine, počinje s poezi... Više...

Riječi 2017/1-2

Na dvjesto stranica novi dvobroj Riječi donosi zanimljive književne, likovne i znanstvene prinose ... Više...

Riječi 2016/1-3

Za sve one gladne dobre domaće poezije novi trobroj časopisa Riječi sisačkog ogranka Matice hrva... Više...

Riječi 2015/3

Najnoviji četvero broj časopisa »Riječi«, na 226 stranica donosi iz zanimljivih prinosa iz pod... Više...

Riječi 2014/1-4

Tema broja posvećena je dramskoj književnosti a počinje esejom Organski glumački proces ili Scen... Više...

Riječi 2013/4

Bogat kolorit, životnost i lirski senzibilitet kista Vatroslava Kuliša na naslovnici (gost urednik... Više...

Riječi 2013/1

Tema broja: Boris Graljuk / Bojišnice i grobišta hrvatskih vojnika na karpatskom ratištu u
Više...

Riječi 2012/3-4

Novi dvobroj časopisa Riječi donosi niz zanimljivih priloga...... Više...

Riječi 2012/1-2

Novi dvobroj Riječi... Više...

Arhiva:

Kvirinovi poetski susreti

PJESNIČKO ČUDO U SISKU



Održani su 27. Kvirinovi poetski saznajte više...

galerija fotografija

25. KVIRINOVI POETSKI SUSRETI...

25. KVIRINOVI POETSKI SUSRETI

PREDSTAVLJANJE KNJIGE POEZIJE- Đ...

PREDSTAVLJANJE KNJIGE POEZIJE- ĐURĐICA VUKOVIĆ: SIMETRIJA TIŠINE

19. KVIRINOVI POETSKI SUSRETI...

19. KVIRINOVI POETSKI SUSRETI

Promocija Riječi, 1-4/2014....

Promocija Riječi, 1-4/2014.

Stihovnica Sisak...

Stihovnica Sisak

18. Kvirinovi petski susreti...

18. Kvirinovi petski susreti

SISAK SMJEHOGRAD...

SISAK SMJEHOGRAD

Predstavljanje monografije Želim...

Predstavljanje monografije Želimir Janeš u Zagrebu

Promocija monografije Želimir Ja...

Promocija monografije Želimir Janeš

Proslava praizvedbe drame Juran i...

Proslava praizvedbe drame Juran i Sofija

MH Sisak u Velikoj Gorici...

MH Sisak u Velikoj Gorici

16.KVIRINOVI POETSKI SUSRETI...

16.KVIRINOVI POETSKI SUSRETI

Kvirinovi poetski susreti 2011....

Kvirinovi poetski susreti 2011.

Nove RIJEČI...

Nove RIJEČI

KVIRINOVI POETSKI SUSRETI -2011....

KVIRINOVI POETSKI SUSRETI -2011.

RIJEČI-naslovnice...

RIJEČI-naslovnice

Promocija knjige Nataše Nježić...

Promocija knjige Nataše Nježić: Srebrna ljuljačka

Druga Stihovnica...

Druga Stihovnica

Promocija knjige Đurđe Zorko: B...

Promocija knjige Đurđe Zorko: Bibliografija časopisa Riječi (1969.-2009.)

Promocija časopisa Riječi...

Promocija časopisa Riječi
Arhiva:

zadnja izdanja



Walter Friedrich Otto:  Muze i božanski izvor pjevanja i kazivanja Walter Friedrich Otto: Muze i božanski izvor pjevanja i kazivanja
Nakladnik Matica hrvatska Sisak, Sisak 2019.

Za nakladnika Tomislav Škrbić

Filozofska biblioteka „Hermes“, Knjiga Više...

Đurđica Vuković: Simetrija tišine Đurđica Vuković: Simetrija tišine
"Temeljena potka „Simetrije tišine“ je spoznaja o nesigurnosti, o nepostojanju odgovora na pitanja koja smo tijekom života postavljali, svi Više...