Page 65 - Rije

Basic HTML Version

60
riječi
esej
esej
esej
esej
esej
esej
esej
esej
esej
esej
esej
esej
Demonska moć muzike
Protestantizam jeu (Lutherovoj) blagonaklonosti premamuzici prečuonjezinudemonskumoć. Kao što je
Faustsimbolzavodljivostiznanja,takojeDonJuansimbolzavodljivostimuzike,DonJuanovučulnugenijalnostmogla
jeiznjedritisamokršćanskaEuropa,kažefilozofKierkegaard.Kaoštosuušikršćanskaosjetila, takojeDonJuanjunak
kršćanskogadoba.„Muzikajeustrogomsmislukršćanskaumjetnost,ili,točnije,umjetnostkojukršćanstvopostavlja
kakobi jeizsebeisključilo,medij zaonoštokršćanstvoisključujepatimeipostavlja.Drugimriječima,muzikajeono
demonsko.Uerotskojčulnojgenijalnostimuzikaimasvojapstraktnipredmet.“,kažeKierkegaard,obuzetneodoljivom
senzualnošću Mozartove muzike.
Protestantizamjetajstavpremamuzicipokušaoreformiratinovimriječima,koje,međutimzakritičkogprotes-
tantaKierkegaardačulnostdegradirajunapukialat.„Udrugimmedijimatonijetako.Ukiparstvui slikarstvučulnost
nijepukialatnegoneštopripadajuće,neštoštonećebitistalnonegiranonegoštoćeuvijekbitisugledano“,nastavlja
Kierkegaard:„Bilobinaopakonaslikamaikipovimauimenekevišeidejeprevidjetičulnuljepotu“.Muzikazatučulnost
netrebaalatriječi,slikeiližene,onajesamotovječnoženstveno–zaštoDonJuanjednostavnonemasklopivevjeđe.
S pravom se govorilo da muzika ima toliko topline –„stajske i kravlje topline“, kaže Thomas Mann – da joj svako
umjetnoiumjetničkohlađenjedobrodođe.Muzikaseusvojojpovijestiunekolikonavrataohladiladonajvišeestetske
razine,ugregorijanskomkoralu,nizozemskojpolifoniji,paiucecilijanskomhistoricizmuiliStravinskijevomklasicizmu.
U svakomgregorijanskom jubilusumožda se krije protest Marseillaise (kako kaže Peter Gülke), ali povijest
gregorijanskogkoralakronika jebdijenjanadnjegovomnevinošću, koju je, uzostalo, čuvala i prozanjegovihriječi;
stih, a osobito srok osjećali su se kao lascivnost neprimjerena svrsi. Naprimjer, odbrojnihu srednjemvijekunovo-
komponiranihsekvencinamilostsucrkvenihvlastinaišlesamopet,odkojihjenajpoznatija,Diesirae,komponirana
oko1200.,izliturgijeizbačenaunajnovijevrijeme(zbogsvojeromanticimatakoprivlačnedemonije,dodušenezbog
demonijeerosanego thanatosa)„jer senjezin sadržaj kosi s uskršnjimsmislomkršćanske smrti“, kako stoji udoku-
mentimaDrugogvatikanskogkoncila.Do1970.sekvencajebiladiomisezamrtve.„Kolikstrahćenasvepasti, /Kada
sudac s višnjomvlasti, / Dođe pretrest ljudske strasti!“ – tonije jakodalekood tvorbi koje Klement Irac, ordinis divi
Benedicti,uromanuIzabranik,ThomasaMannakomentiraovako:„Kažudatekmetar i rimadajučvrstoblik,nojabih
volioznatizaštobitoskakutanjenatri-četirijampskestope,pričemusvakogtrenutkadolaziidosvakakvihdaktilskih
i anapestičkihšepesanja, imalozabavneasonancijezavršnihriječi trebali dati stroži oblikoddobrosročeneprozes
mnogo istančanijim i skrovitijim zakonitostima“.
ProzaThomasaMannaneprimjetnoznaprijećiustih, premaPlatonu, kojegjeradocitirao:„Tazarneosjećaš,
dragiFedre,kakonegovorimsamouzanosunegoiupravimstihovima,uheksametrima–premdasamoprigovaram.
Kad bih počeo hvaliti, još bih postao pravi pjesnik“.
Erotika muzike traje duže od pogleda na sliku
Boreći sematematičkimi inimkonstrukcijamaprotivsvojstvenesi privlačnosti,muzikasepribližila raciona-
lnomidealuKantoveestetskeprosudbe:„Sviđanjekojeodređujesudukusabez ikakva je interesa“.Takonamse, po
sebi i zasebeaneuusporedbi snečimdrugim, sviđajupravilnageometrijskatijela,kažePlatonnajednomodmalo-
brojnihmjestagdjeneosuđujeumjetnost.Kuglanijeerotična,zajajesetovećnemožereći,organičkeformeestetski
prosuđujemousporedbomsorganima.Erotikaulikovnimumjetnostimauvijekjeusporedbasnečimdrugim,možemo
govoritioeroticiuslici ilinaslici,oerotici slikemožegovoriti samobornirani ikonoklast.Dokoeroticimuzikečini ses
pravomnegovorisamoKierkegaard,erotikaumuzicirijetkajekaopjevpticai lavežpsaumuzici:uVivaldijaviolalaje
kopas,uBeethovenaoboaklikćekaoprepelica–alimoželisetokaousporedbauspoređivatisTizianoviminkarnatom?
Može li se muzičko oponašanje usporediti s velikim europskim realističkim slikarstvom?
Vidimodaježenusugeriraovirtuozankist–alibilobidoistanaopakodauimenekevišeidejeprevidimočulnu
ljepotu.Prijenegoštoje19.stoljećenepristojnostisključilopatimepostavilo,književniopisTizianoveUrbinskeVenere
bio jegotovopornografski, naprimjerugrađi zaprvi njemački umjetnički roman, ArdinghelloWilhelmaHeinsea iz
1787., u godini Mozartova Don Giovannija: „Tizianova Venera leži ravno na dupetu, tek malo se vidi lijeva strana.
Sredinajetrebalabitinaglašenija,ovakojejakoopuštena,gotovoovješena.Noodbedaradokoljenauokolostražnjice
leži kaopravosladostrasnoprase. Glavunaginjemalonaprijed. Lijevanoga ima jednuodnajdražesnijihkontura; a
podignutolijevokoljenopokazujenamsavsladostrastanoblikibojubedra.Glavajeuvjerljivoprikazana,alizagasito
i bezobličnouusporedbi sgrčkima; opružena jeopušteno, rastresenihmisli. Kosa jeplava, kestenjastosmeđkasta i
lijeporasutaprekodesnogramena,jedanpramennalijevojruci.Sjenanastidučijiprocjepupravoopipavajujagodice
dvajuprvihprstiju lijeve ruke“ (ponačinubrojanjaprstijuHeinseseodajekaoviolinist!)„tenabreklobedrosprijeda
krajnje su sladostrasni. Velike smećkasto zelenkaste oči sa širokim obrvama ovlažene su. Puna je bludorevnosti i