Page 66 - Rije

Basic HTML Version

esej
esej
esej
esej
esej
esej
esej
esej
esej
esej
esej
esej
riječi
61
spremnanasve.Posveseprepuštatečeznutljivoistrašnopohotnoočekujeposjetioca.Nanjojsejasnovididajeveć
svedjevičanskoproševljenoiodševljeno(dasschonallesJungfräulichedurchundweggevögeltist),stidjesamostrah
da više njih ne bi prišlo odjednom.“
Sedamdesetgodinakasnije,Baudelaireće„galerijskomtonu“licemjernogdevetnaestogstoljećasuprostaviti
stid LouiseVilledieu,„kurve za pet franaka, koja se, prateći me jednomu Louvre, kamo nije nikada zalazila, počela
crvenjeti, pokrivati sebi lice, pa me je, navlačeći me svaki čas za rukav, zapitkivala ispred besmrtnih kipova i slika,
kakosemogujavnoizlagati takvenepristojnosti“. Erotikamuziketrajedužeodpogledanasliku,bezobziraradi li se
o„muzičkoj erotičnosti“Wagnerovebeskrajneobljube iliKierkegaardovabeskrajnazavođenja.Nadoslovnoj razini
Mozartova je opera protokol Don Juanovih zavodničkih poraza. Ali muzika za nešto drugo.
Proporcije se mogu provjeriti akustikom i Biblijom
MuzikologFranjoKuhačupozoriojekakouHaydnaimahrvatskihnapjeva,nedavnojejedanornitologsugled-
nogMax-Planck-InstitutaotkriokakonekavrstapalčićauFrancuskojGuayani fućkaHaydnovemelodijehrvatskog
porijekla. Ptica imana tisuće, paneke sigurnopjevaju i Haydnovemelodije. Ali i Haydnovihmelodija imana tisuće,
panekesigurnopjevajuipticeiHrvati.Muzikologi znanstvenikhtjedošereći,akotoštoradeHrvati radeipticeradi i
velikiHaydn,ondatosigurnonijeloše.Učeniornitologkažedapalčićipreferirajusavršenekonsonance,dakleoktave,
kvinteikvarte–štomanjepodsjećanaHaydnovumuzikuavišenaPitagorinuteoriju.Zapravoseiuarhitekturinikad
nije smrzla neka konkretna muzička kompozicija nego ionako ne pretopla muzička znanost.
Uarhitekturijeriječoproporcijamakojesemoguprovjeritiakustikom–iBiblijom:mnogecrkvenegrađevine
realizirajuomjerehramakojejeBogzadaoSalomonu.DufayevmotetkomponiranzaposvetuBrunelleschijevekupole
nadfirentinskomkatedralom(1436.)oponašaproporcijearhitekturekojaoponašaproporcijeSalomonovaJeruzalem-
skoghrama.Trebali rećikakojetertiumcomparationispriličnoopćenit–vrlogajelakopronaći i tamogdjeganema,
pročitatigdjenijenapisan.„Salomone, jasamtenadmašio“,uskliknuojecar JustinijanušavšiusvojuAjuSofiju,prije
nego što joj seurušila kupola. Salomonskamudrost teško senosi s babilonskomohološću. Božjeg senaloga treba
pridržavati,anegapremašivati.ABogjeosimbožanskihomjerazadaoimjereuljudskimlaktovima,cijelijehramdakle
trebaobitidugačakjedva30metara,asamokupolaAjeSofijeupromjerujepreko30metara.Jambjemetričkastopa
u proporciji oktave, 1 : 2, ali, kako kaže sv. Augustin, jamb u omjeru jednog prema dva sata, ili čak, dana, mjeseca i
godine,premašuječovjekovumjeru:„Jersvemuježivomeunjegovojvrstiiunjegovurazmjerusasvemiromdarovan
osjećajzamjestoivrijeme.Premdasenavikanebezrazloganazivadrugomiumjetnomnaravi,čovjekovajeosjetilna
mjera smrtna kao i on sam“.
Mjere koje je Bogdao čovjeku kao svojoj slici napokon su se iščahurile kaomjere slike a nemjere Boga. Ali,
premačuvenimriječimaBazilijaVelikog,„čast iskazanaslici,prelazinaonogtkojenanjoj“.DanijeDonJuana,muzika
bi častila samu sebe.