Page 64 - Rije

Basic HTML Version

esej
esej
esej
esej
esej
esej
esej
esej
esej
esej
esej
esej
riječi
59
gledanje.Protureformacijskoslikarstvosvojunovusnagucrpiizretorikeaneizknjiževnosti,onojeakustičkointenzivi-
ranjeiliobezvređivanjeslova,persuazija,nagovaranjeiuvjeravanjeshotimičnimoduzimanjemprilikezatihuprovjeru
dokazautekstu.Barokni ikonografskipriručnicivišenisurječnicinegozbirkeprimjeraizsintakse.ErnstH.Gombrich
jenegdjezgodnorekaokakojelakšepredočitinegoshvatitiistoznačnostrečenica„Ženajednognećakamogatasta“
i„Žena jednogbratićamoje žene“. Danas se gotovo zaboraviloda bi predodžba obaroknomstilumogla potjecati
odzakučastalogičkogzaključkakojegsuusklolastici zvali„baroco“.Zarazlikuoduniverzalnoafirmativne„barbare“,
„baroco“ jepartikularnonegativan silogizam. Povjesničari logikeupozoravajuda je između skolastičke imoderne
matematičkelogikeu„logičkomstvaralaštvu“(Boche
ń
ski)vladalozatišje,daje,dakle,barokbiojakuuvjeravanjuali
slabulogici!Kreativanunagovaranjuikonzervativanudokazivanju.Zanimljivojekakosetomeupornosuprotstavlja
predodžbaosuperiornojmuzičkojlogicinajvećegbaroknogskladateljaJohannaSebastianaBacha.AliBachje,prema
mišljenjusvogvelikogbiografaAlbertaSchweitzera, svojmedij i svojukonzervativnostpremašioslikom–unapasti
smo da čak kažemo: prvopisnošću svog baroknog rukopisa.
Prakovač i pramuzičar sinovi istog
Upočetku je, međutim, bilo kruto agregatno stanje, muzika je izumljena u kovačnici, ili poblažoj biblijskoj
varijanti, prakovač i pramuzičar bijahu sinovi istog, uostalomsedamdeset i sedamputa prokletog, oca Lameka. U
srednjovjekovnimenciklopedijamaizumiteljmuzikenaprostojekovačTubal-anenjegovpolubratJubal,kakostoji
u Bibliji. Smjelo se naime sumnjati da Jubal svoj zanat prakticira ali nemisli, Biblija kaže da je biopraotac svih onih
koji sviraju (uznoju lica svog) - aneonihkoji su, vođeni božanskomprovidnošću, samo slušali kakoudarci čekićao
nakovanjskladnozvuče.Premagrčkimizvorima,muzikajeizumljenaukovačnici,alijenisuizumilikovačinegonjihov
besposleni imudri slušatelj Pitagora koji jeodmah izračunaodamase čekića uomjeru12prema 6dajuoktavu, 12
prema8kvintu, a12prema9kvartu, tedasu8i9između6i12harmonijska i aritmetičkasredinakojenamnećedati
samodurimolnegoitočanomjerprividaizbilje.Svetonećemodoznatitakobrzo,prijesvegazatoštoPitagorasvoju
misaonubesposlicunijebiospremanobeščastitinikakvimradompanipisanjem,airačunatićebitilakšesdužinama
žica i sviralanegosmasamačekića, odvodimenzionalnosti prividada i negovorimo.Točka, crta, ploha, tijelosamo
prividnonisumuzičkipojmovi,ovakoporedanionimuzikuizvodeizapstrakcijeiuvodeuopipljivutjelesnostsvakog
početka. Put u umjetnosti i znanosti vodi od izvjesnosti opipa do neizvjesnosti vida. Sluh je tome svjedok.
Vidljivost grešnija od čulnosti
Premdajepovijestsrednjovjekovnemuzikedobrimdijelombila(uspješna)borbaprotivčujnečulnosti,vidljivost
jeopćenitobilagrešnija. Možda zato što je izvirala iz opipa i uviralauopip. Kaoda se čuti smjelo i ono što je vidubilo
zabranjeno,možda i zatoštosečuti uvijekmoralo i onoštosenijehtjelo, još jeKantmuzikuuspoređivaosasmradom
odširenjakojegsenemogućeobraniti.Uhonemakapkekaooko–alizatouhoimaustakojamoguponovitionoštose
čulo.Vizualnuslikumogureproducirati samorukeuzpomoćmaterijala i alata, vidsetakorećimožeponovitiopipom,
takodajehistorijskiputodopipadovidazapravopovratak,vraćanjeopipauvizualnoagregatnostanje.Učujnojsferina
početkubijašeriječ,sBogomiuBoga-kojijesvestvoriobrojem,mjeromiutegom,kakopišeubiblijskojKnjizimudrosti.
Riječ jena svojuslikustvorilabroj - ili jemoždačovjekudatamatematska spoznajada senebi domogaoRiječi života.
Jeo jesastabla (matematske?) spoznaje, ali jenavrijemeotjeranodStablaživota... UBibliji pišeda jeBog izmodelirao
Adamapremasvojojslici -taktilnojereproduciraovizualnost!–zatimjeSalomonuobznanioproporcijepremakojima
trebabitisagrađenhram,pajeonda,premakršćanskomshvaćanju,SalomonovamudrostpostalaPitagorinomfilozofi-
jom,dabinapokonnovozavjetnootjelovljenaRiječopravdalaičovjekainjegovuuStaromzavjetujošzabranjenusliku.
Recimo:uopipljivostspuštenaslikaotkupljenajerječjukojajujestvorila.Svejetojošvećimskraćenjemprofaniraomit
oPigmalionu,posvjetovilapričaoumjetnikukojisezaljubiousvojedjelo–ikojemljubavbîuzvraćena(uEvanđeljupiše
dajeBogtakoljubiosvijet...).Zaljubljenostuvlastituslikuinačenijedobroprolazila,kaoštojeupraviluupropastvodilai
jekavlastiteriječi.TragičniputodbiblijskogOnanadosuvremeneautoreferencijalnostitekjeepizodnoznaozaduhovite
predahepoputperformansaDiogenaizSinope,kojijeonanirajućijavnonatrgugovorio:„Ah,kadbisetakotrljajućitrbuh
moglautažitiglad!“.LeonardodaVinci,koji jeosuđivaoslikeslicemkojesličesvomslikaru,pričakakogajekupacjedne
njegovereligiozneslikezamoliodapreslikasveteamblemekakobislikubezskrupulamogaoljubiti.PričupotvrđujeLeon-
ardovsenzualniIvanKrstiteljkojijebezaureolepostaoBakho.TakojeposlijeuMozartabašjedanJaganjacBožji,Agnus
Dei iz Krunidbenemise, postao arija Grofice u Figarovu piru.
ReformatorMartinLutherradijebiBakhabiopretvoriouIvanaKrstitelja,onjesvjetovnepjesmekontrafakturom
pretvaraoucrkvene,novimtekstomlišavaoihjestarihsadržaja.Biojeuvjerendatakođavluotimalijepenapjeve.Eksperi-
ment kontrafakture postat će argument formalista: muzika uopće ništa ne izražava, ona govori tekstom, ali tekst ne
govori za nju. Tužaljka s promijenjenim riječimamože„izražavati“ veselje, muzika ostaje s onu stranu dobra i zla.