esej
esej
esej
esej
esej
esej
esej
esej
esej
esej
esej
esej
riječi
185
je izgrađen
intencionalni
književni predmet
nisu naime objektni, tj. oni “ne postoje kao objekt u samom djelu”
98)
. Tako
je sfera intencionalne umjetničke predmetnosti ujedno i svojevrsna granica za svaku ontologijski usmjerenu estetiku.
Da li se time implicira načelna nemogućnost ostvarenja trajnijih značenja i vrednota u konkretnom književnom
djelu? Zacijelo, ne. Premda je tumačenje književnog djela u određenoj mjeri ovisno o trenutnompovijesno-umjetničkom
razdoblju i subjektivnom estetskom doživljaju, tj. ontičkom ustroju estetskog subjekta, ipak bi se književno djelo kao
estetski predmet (prvotno “konstruiran” u sferi svijesti estetskog subjekta) trebao poimati kao specifični autonomni
realitet nastao u procesu opredmećenja umjetničkog duha.
Mi, ovdje, a iz potrebe “očuvanja” metafizičkog pojma književnosti, pretpostavljamo da književno umjetničko
biće preko vrednota i značenja danih u prikazanom predmetu odnosno u “predmetnom duhovnom svijetu” izražava
zapravo vlastitu supstancijalnost. Naravno, pretpostavka je svake “žive” egzistencije književnog djela uspostava
aktivnog spoznajnog i doživljajnog odnosa između znaka, onog znakom označenog i mogućih predmetnih značenja.
99)
Nadalje, ontološki momenti u književnosti odnose se zapravo na književne umjetničke forme. Ove forme
“predstavljaju” raznolike relacije, tj. odnose, unutar materije književnog djela. Stoga već i sam poredak riječi unutar
rečeničnih sklopova može proizvesti određeni ritam i harmoniju odnosno glazbenost književnog djela, a time ujedno
i njegovu estetsku privlačnost i dopadljivost. Formalni odnosi između jezičnih elemenata djela (jezično-umjetničke
forme) ujedno su i “nosioci” onog metafizičkog. Ono formalno u umjetnosti i umjetničkom djelu po Fochtu i nije drugo,
nego neposredna prisutnost onog duhovno-metafizičkog u materiji. Tako je primjerice načelo
jedinstva u mnoštvenosti
,
kao najviša i po Fochtu temeljna forma u svim umjetnostima, ujedno i jedna od osnovnih metafizičkih kategorija.
Međutim, mogući glazbeno-estetski (ontički) karakter književnosti nije i vrhovni kriterij za prosudbu književne
vrijednosti djela. Moglo bi se reći: za književnost nije upitno da li uopće može biti estetična, nego u kolikoj mjeri je
estetična. Stoga Focht na više mjesta u svojim razmatranjima o književnosti konstatira da je “književnost najmanje
estetična od svih umjetnosti”.
Na pozadini teoretskog razlikovanja ontološkog (umjetnička materija i forma djela) i gnoseološkog (artikulacija
istina i značenja prikazanog predmeta) aspekta književnosti otvara se i mogućnost razlikovanja književne poezije i
proze. Po sebi, naime, poezija ima znatno više estetičkih ograničenja, jer je i više estetična odnosno podložna vladavini
onog formalnog (poetska sintaksa/metrika) u jeziku.
100)
S druge strane, proza je “slobodnija” od jezičnog formaliteta,
jer joj je prvenstveno stalo do uspješnog prikazivanja predmeta, tj. primjerenog oblikovanja vlastitog predmetnog
sadržaja.
Premda postoje književna djela u kojima je glazbeno-estetski element krajnje oskudan (Focht Tolstojevu
književnost vrednuje kao
potpuno
neestetičnu), to ne znači da se u tim djelima ne poštuje ono formalno. Stvar je u
tome da forme u takvoj vrsti književnosti proizlaze iz predmeta koji se prikazuje odnosno predmet određuje načine
i tehnike nastajanja djela. Ali, obrnuto vrijedi za književna djela u kojima je naglašeno prisutna glazbenost, jer u
njima umjetničke forme “slobodno” uvjetuju proces formacije predmeta. Tako se primjerice u prozi koja je naglašeno
estetična često mora i odustati od prvotne umjetničke vizije (teme), e da bi se priklonilo ritmičkoj ljepoti ili glazbenosti
riječi; jer “književnost postaje estetična kad između riječi uspostavi muziku”
101)
. Stoga je glazbenost književnog djela
onaj “fluid što teče kroz riječi i nosi ih sobom, kao dominanta, sa svoje strane regulira misao i odlučuje o kakvim će se
sadržajima ovom prilikom pričati”.
102)
Na osnovi prisutnosti onog glazbenog u književnosti, Focht također razvija i jednu osebujnu tipologiju
književnosti, pa tako primjerice razlikuje dramatski ili “betovenovski” (Dostojevski), igralački ili “mocartovski”
(Proust, Hesse) i metafizički ili “bahovski” (Shakespeare) tip književnosti. Formalno-estetsko razlikovanje dramatskog
i metafizičkog tipa književnosti, gledano sa sadržajne strane, predstavlja ujedno i razlikovanje između književnosti
usmjerene na prikaz stvarnosti, tj. ljudskog svijeta, i književnosti koja je usmjerena na ono nadljudsko i nadsvjetsko
odnosno koja u estetskom subjektu pokušava probuditi i potaknuti sposobnost za transcendenciju od pretpostavljene
ili zadane stvarnosti.
98 Isto, str. 82.
99 S obzirom na Fochtov ontologijski pristup umjetnosti po kojemu estetski predmet bitno određuje smjernice estetskog čina ovdje
samo napominjemo da se gnoseologijska problematika oko znaka, označenog i značenja može smjestiti ili sagledati u okvirima tzv. predmetno-
prikazivačkog plana estetskog predmeta. Focht tako navodi devet slojeva toga plana, koji zapravo i nisu ništa drugo doli svojevrsna duhovno-
materijalna struktura, tj. strukturiranost, intencionalnog umjetničkog predmeta.
100 Estetičnost ili glazbenost je zapravo presudna odlika poezije kao književne vrste. Focht na primjeru poezije Georga Trakla i pokazuje
u kolikoj mjeri poezija može biti estetična odnosno prožeta glazbenim elementima. Usp.: “
Rondela
najilustrativnije pokazuje koliko je forma Trak-
lovih pjesama muzikalna, a sadržaj likovan. (…) Ova pjesma svojim stihovima i smislom reproducira mali rondo, muzički oblik koji se odvija u formi
ABCBA; pet stihova: poslije teme A javlja se tema B, zatim C koja tvori prelaz i mogućnost da se pjesma ponovo preko B vrati na A. Stih po stih
može se i unatrag čitati: u drugom stihu bilo je ‘smeđe i plave boje’, a u četvrtom najprije ‘plave’, pa onda ‘smeđe’; prvi i peti su isti, a treći je u
sredini, u centru, bilo da se čita odozgo ili odozdo.”, Ivan Focht,
Istina i biće umjetnosti
, Sarajevo: Svjetlost, 1959., str. 237-238.
101 Ivan Focht,
Moderna umetnost kao ontološki problem
, Beograd: Institut društvenih nauka, 1965., str. 62.
102 Ivan Focht,
Geneza literature
, Beograd: Treći program Radio Beograd, 1975., br. 24, str. 87.