Page 173 - Rijeci 1 2013

Basic HTML Version

168
riječi
esej
esej
esej
esej
esej
esej
esej
esej
esej
esej
esej
esej
U ciklusu
U bilom dresu,
pjesmi
Lopta u očima Laurenta Blanca
nalazi se sintagma
čista svjetlost
, u kojoj je
epitet redundantan, s obzirom da je svjetlost sama po sebi čista. No, u kontekstu se pjesme doživljuje kao gradacijski
marker te se takva čista svjetlost poimlje kao vrhunska, najsvjetlija svjetlost. Druga sintagma uz ovu jest “latice svjet-
losti”, koja svjetlost ističe u njezinu estetskom (cvjetnom) značenju. Budući da je pjesma osobito znakovita, citirat ću
je i istaknuti naznačene sintagme i one koje su s njima povezane:
“Kadšto, na televiziji, lopta u očima Laurenta Blanca
podsjeća na suncokret koji se smješka,
koji govori:’Tu sam,
čitav život stane u moj okret. Ja sam leptir,
ono čega se dotaknem pretvaram u čistu svjetlost.’
Tada se obično sjetim Borgesa
i labirinata u koje je bježao
pred neshvatljivom jasnoćom bubamare.
Nogomet je jezik za svaku udaljenost, kažem,
a Jorge gasi svjetlo, sklapa oči, odlazi...
Lopta u očima Laurenta Blanca raste iz trenutka u trenutak.
Ona je more iznad mora, jezik iznad svijeta,
radost prije svega.
Kada latice svjetlosti zauzmu oči i ekran,
vraćamo se u zavičaj, u polje zasađeno suncokretima.
“Lolo je bog!”, uzvikujem pogleda uprta u nebo,
a već zaboravljeni Borges preskače ponor, ponavlja:
“Lolo je bog! Doista, Lolo je čista svjetlost!
Gradove koje sam ja podignuo, on je nastanio.
Leptir u njegovoj kosi je tigar kojega sam davno usnuo.” (
J,
str. 48.)
Pjesma je jasno obilježena leksemima koji upućuju na “svjetlo”: u prvoj strofi:
suncokret
,
čista svjetlost
; u drugoj
strofi:
neshvatljiva jasnoća
; u trećoj:
latice svjetlosti
,
suncokreti
; u četvrtoj:
čista svjetlost
. Svi su ovi leksemi i sintagme
ulančani u nepravu sinonimiju kojom se cijela pjesma semantostilemski obilježuje i intonira kao pjesma kroz koju svi-
jetli nepomućena svjetlost najsvjetlije svjetlosti. Zamjećuje se da su navedene riječi i sintagme i na početku i na kraju
pjesme pojavljuju u slijedu:
suncokret
,
čista
svjetlost,
dok su središnje sintagme nepravi sinonimi:
neshvatljiva jasnoća
isto što i
čista svjetlost
, a
latice svjetlosti
isto što i
suncokret,
usto što
latice svjetlosti
povezuju
čistu svjetlost
i
suncokret
u jedinstveni slikovni vizualni i značenjski snop/grozd, kojemu se svakako može dodati i leksem
radost (prije svega)
iz
treće strofe, koja se već u prvoj pjesmi
Hrvatski pjesnik
pojavljuje u inačici poput
čiste svjetlosti
kao
čista radost
:”najprije
je subotu pretvorio u čistu radost”.
(
J,
str. 9.) U ciklusu
Vrijeme slavlja
, pjesmi
Strelica svjetla
dva će se leksema
svjetlo
i
radost
naći u neposrednoj
tekstnoj apozicijskoj bliskosti, kako je razvidno iz prvih triju strofa:
“Oprez! Dva su šutljivca
u gradu:
osmijeh kamena i
korak ruže.
Između njih
strelica svjetla,
okomita radost.
Što o njoj misle
zima i proljeće?
[…] “ (
J,
str. 64.)
Sinonimnim se paralelizmom, u poziciji apozicije,
svjetlo
i
radost
poravnavaju i značenjski poistovjećuju, te
tako obilježeno ističu vrhunske vrijednosti svijeta ne samo ove pjesme nego i cijele zbirke, budući da se svjetlost i