292
riječi
prikaz
prikaz
prikaz
prikaz
prikaz
prikaz
prikaz
prikaz
Nihilizam je napuštenost bitka, posvuda obeskorijenjenost... Napuštenost bića kaže da se ‘’bitak povukao
od bića’’, (Martin Heidegger). To je uvjetovano i postavom svijeta u kojem „Pojedinac, gdje god već bio, ne vrijedi
ništa”(Heidegger), jer ono o čemu su ovisni ne samo pojedinci, nego i narodi, pa i sam bitak bića, čini tehnika. „Nije
tehnika u rukama čovjeka, nego je čovjek u rukama tehnike.”(Heidegger), Iako, Ivan Herceg, nigdje u svojim pjesmama,
eksplicitno ne govori o tome, mnogim stihovima na to navodi, npr. u pjesmi „Most” koja se na trenutak doima poput
kataklizmičkog SF-filma.
Nihilizmu Ivan Herceg daje univerzalnu, kozmičku dimenziju (trajanja od 13,7 milijardi godina), u njemu iska-
zuje istinu bića. Traži „zvjezdanu maternicu”, „moj kozmos/ tu samilosnu daljinu/ i vječnu pogrešnu mudrost”,
ishodište svoga rođenja „porozni trbuh” svoje majke. Traži Babilon u liku svoga oca. Cjelokupna dijalektika bivanja
iščitava se u odnosu oca i sina: usmjerenošću prema budućnosti, sin negira, ali i oslobađa, u vlastitom očinstvu, oca
kao minulu nužnost i počelo. Međutim, u neprestanom protoku bića moguć je zastoj, dokidanje, ništavilo, sloboda.
Nedostižan Babilon postaje jedina uporišna točka ovoga pjesništva. Očekivanje oca moguće je tumačiti i kao ponovni
dolazak (parousia).
U pisanju pjesama Ivan Herceg je, bez obzira na, često, nježne metafore, emocionalno suzdržan. U pjesmi
„Kad će doći Babilon”, oslobađa se suzdržanosti. Zapravo istinske životne vrijednosti vidi u jednostavnom životu svo-
jih roditelja koji ga „smrtno vole”. Otac sadi šumu, otac češlja lozu, otac pojednostavnjuje zvijezde, sanja o dolasku
sina-oca. Oblak kojeg grli, zaostali zvuk, otac, to je „moja kula, moja vjera”. Izgubljeni Babilon jednako nedostižan...ali
ipak izvjestan. Među „pojavnim stvarima koje traju tek koliko jedna pomisao”. (Kathavatthu, Abhidhamma pitaka )
Dimitrije Popović: PORTRET MLADE ŽENE, asamblaž, 31x26x3cm, 1972.