Page 227 - Rijeci_2015_web

Basic HTML Version

222
riječi
promocije
promocije
promocije
promocije
otvorene i bogate mogućnostima, a novi odnosi i veze uspostavljaju se u mašti jednako kao i na promatranju. Tada
se prošlost, sadašnjost i budućnost prožimaju, stoga ništa više nije prepreka za sjedinjenje različitih epoha i grana
umjetnosti kako bi se ostvario znanstveno-analitički kontrapunkt između triju naizgled neovisnih, a opet duboko
povezanih eseja, čiji je cilj razjasniti suvremene tendencije u umjetnosti, ali i pronaći odgovor na pitanje može li se i
kada reproduktivna umjetnost smatrati produktivnom umjetnošću.“, piše Mirna.
Ja pomalo variram između Mirnine disertacije i njezine knjige te zaključujem da je knjiga nastala kao sažimanje
doktorskog istraživanja kako bi ono bilo podignuto na literarnu razinu. Riječ je o jednom velikom doprinosu čitanju
različitih umjetničkih grana i medija zahvaljujući kojemu se može ustvrditi kako umjetnost nastaje iz umjetnosti, kako
se sve grane umjetnosti mogu međusobno prožimati i nadopunjavati, a može se i dokazati kako iz teorije može
izroniti umjetničko djelo. Ne mislim pritom na konceptualnu umjetnost. U tom susretu slikarstva i muzike autorica
je Skrjabinov
mistični akord
smjestila u prostor, a
Apstraktne glave
Javljenskog u vrijeme.
Mirna osim toga otvara brojna pitanja o odnosu produktivne i reproduktivne umjetnosti te daje izvrsne primjere
gdje se sve okreće naglavačke, a da red zapravo i nije narušen. Čitalac si pritom nužno postavlja vječno pitanje: kokoš
ili jaje? A autorica o tomu piše sljedeće: „Priroda je za produktivnog umjetnika isto što i već ostvareno umjetničko
djelo za reproduktivnoga, stoga se od produktivne umjetnosti oduvijek tražila originalnost, a od reproduktivne
se očekivalo da prostor produktivne ispuni svojim interpretacijama. No treba imati na umu da su
oba
umjetnika, i
produktivni i reproduktivni, podjednako interpreti: prvi stvarnosti, a drugi interpretacije te stvarnosti. Unatoč tomu
što iz toga proizlazi da reproduktivni umjetnik onda stvara „tek“ interpretaciju interpretacije, to nipošto ne znači
da bi njegova umjetnost trebala biti lišena originalnosti. Analogno produktivnom umjetniku čija je zadaća pružiti
originalno
čitanje
prirode, zadaća je reproduktivnog originalnim čitanjem predstaviti izvorno djelo, pa je moguće
zaključiti da sve razlike između njihovih umjetničkih ostvarenja proizlaze iz toga što su produktivna i reproduktivna
umjetnost dva bitno različita okvira unutar kojih umjetnici pronalaze jednako različite prostore za svoje interpreta-
cije.“ Kao što vidite, nije lako.
Teško je u ovom našem kratkom susretu obuhvatiti sve ono što je Mirna Rudan Lisak ostvarila u svom istraživanju.
Ono što je evidentno jest da umjetnost odražava savršenstvo svijeta koji se sastoji u različitosti. Kako bi pomogla
čitatelju, autorica je ponudila niz likovnih primjera, a također je i sama ostvarila nekoliko originalnih slikovnih prikaza.
Eksperimentalnom metodom kojom je gradila svoju zbirku eseja ponudila je odgovor na pitanje koje je postavila na
samom njezinom početku, a koje glasi: „Može li se i kada reproduktivna umjetnost smatrati produktivnom umjet-
nošću?“ Zato se njezina zbirka u jednakoj mjeri može smatrati i produktivnom umjetnošću reprodukcije i apsolutno
izvornim znanstveno-umjetničkim doprinosom spoznaji o mogućnosti povezivanja različitih grana umjetnosti, teo-
rije i filozofije.
Čitajući Mirnu Rudan Lisak dolazite do spoznaje da je umjetnost lijepa upravo zato što je nesavršena.