Page 39 - Rije

Basic HTML Version

34
riječi
temabroja
temabroja
temabroja
temabroja
Jedan od filmova koji industrijsku baštinu prezentira u kontekstu kulturne baštine društva jest Industrijski
raj,MarijanaCrtalića,koji„tematiziraodnosrecentnoghrvatskogsustavavrijednostispramkulturnebaštinenastale
suradnjomradnikaiumjetnikauokvirulikovnihkolonijausisačkojŽeljezari70-ihi80-ihgodinaprošlogstoljeća.Odno-
sompremaradničkomkulturnomnaslijeđuočitavaseodnospremaradnicimairaduopćenito.Ustvari,danasodnosa
praktički niti nema.“
 44)
Nova uloga industrijske baštine
Stvaranje kulturnog pejsaža i razvijanje kulture življenja
Industrijska baština u Hrvatskoj prvenstveno je zaboravljena baština, baština bez baštinika, koja bi u nekim
novimprilikamamoglapostatiishodištekulture.Trendpronalaskanovihpotencijalaireafirmacijeindustrijskebaštineu
Hrvatskoj,vidljivjeutransformacijinapuštenihindustrijskihpogonauprostorebaremprivremenihprezentacija,izložbi,
izlaganja, radionica, performansa. Tada prostori industrije, baremna kratko, postaju novi javni, kulturni prostori.
No reafirmacija industrijske baštine kao vrijedne kulturne baštine, ne bi trebala stati prvenstveno na pre-
namjeniioživljavanjuindustrijskihpogona,većobuhvatitimnogobrojneemanacijeindustrijskebaštine.Potrebnoje
otvoriti industriju, kakobi seonaupoznalau izvornomambijentu. Industrija i njeni proizvodi sastavni sudionašeg
okruženjainašesvakodnevice,tejenjihova(re)afirmacijakorakpremarazvijanjukulturnogpejsažaikultureživljenja.
Zaključak
Umjetnost javnog prostora i industrijska baština
- stvaranje kulturnog pejsaža i razvoja kulture življenja
Mnoge susuvremene rasprave i različita sumišljenja suvremenikaopitanjuulogeumjetnosti javnogpros-
tora i pitanju budućnosti industrijske baštine. No bez obzira na suprotstavljene stavove, oprečne težnje i različita
predviđanja, jedno je sigurno – umjetnost javnog prostora i industrijska baština sastavni su dio kulturne baštine
društva, te aktivno sudjeluju u stvaranju kulturnog pejsaža i u razvoju kulture življenja suvremenog čovjeka.
Jednako kao što se i ishodište ovog istraživanja – arhitektura, ne smije gledati isključivo jednoznačno kroz
formukonstrukcijeinjeneopne,takosenitiumjetnostjavnogprostoraiindustrijskabaštinanesmijugledatiisključivo
kao umjetnička forma javne skulpture, odnosno isključivo kroz formu tvornica.
Sukladnonačinuživljenjasuvremenogčovjeka,definiranjearhitekture,umjetnosti javnogprostorai indus-
trijskebaštine trebaproizlaziti izslobodnogipluralističkogdjelovanjasuvremenogčovjekaucjelokupnoj životnoj
okolini.Doprinos i vrijednostarhitekture prvenstvenojeuraznovrsnostiprostorakojestvara, kojima jednakokao i
umjetnost javnog prostora i industrijska baština, razvija kulturni pejsaž i kulturu življenja društva.
Istraživanjeemanacijaumjetnosti javnogprostorai industrijskebaštine,odnosnoodrednicaformeiodnosa
premaneposrednomprostornomivremenskomkontekstu,samojekorakpremaistraživanjupravihvrijednostidviju
tema - vrijednostima koje stvaraju u kontekstu kulturnog pejsaža i razvijanju kulture življenja.
Sažetak
Umjetnost javnogprostora i industrijska baština ne smiju se gledati isključivo kaoumjetnička forma javne
skulpture,odnosnoisključivokrozformutvornica.Sukladnonačinuživljenjasuvremenogčovjeka,definiranjeumjet-
nosti javnogprostorai industrijskebaštinetrebaproizlaziti izslobodnogipluralističkogdjelovanjačovjekaucjelok-
upnoj životnoj okolini. Umjetnost javnog prostora i industrijska baština dio su kulturne baštine društva, a njihov
doprinos i vrijednost mogu se iščitati prvenstveno u stvaranju kulturnog pejsaža i razvijanju kulture življenja.
44 Marijan Crtalić: Industrijski raj, 6. Culture Shock Festival, 2013.