Page 38 - Rije

Basic HTML Version

temabroja
temabroja
temabroja
temabroja
riječi
33
Gledajući industrijsku baštinu kao podlogu za stvaranje nove umjetnosti ili gledajući industrijsku sirovinu
kaoosnovnimaterijalodkojegaseoblikujeumjetničkodjelo,jasnojekakojeindustrijanerazdvojnasasuvremenom
umjetnosti.
Mnogisuprimjeriukojimasepodlogaiosnovasuvremenojumjetnosti,arhitekturi ikulturipronalaziupravo
u industrijskomnaslijeđu. Jedanodautora koji seposvetio istraživanju, dokumentiranju i prezentaciji industrijske
baštine, razvijajući njene izvorne vrijednosti kroz umjetničke projekte, jest Marijan Crtalić. U sklopu projekta pod
nazivomNevidljivi Sisak, Crtalić je istražio iprezentiraovrlokompleksan i raznolikkombinatŽeljezare- krozprojekt
Fenomen željezara, film Industrijski raj i performanceUmjetnik u udruženomradu. Projektima pokušava približiti
ono što je društvu nepoznato, valorizirati ono što je radnicima nevrijedno, te sačuvati kulturnu baštinu industrije
od propadanja kroz njenu re-prezentaciju u sferi umjetnosti. Kroz umjetnički rad Crtalić se socijalno i aktivistički
angažira,pokušavajućiinformiratijavnostda„postojigalerijanaotvorenomispunjenaodličnimskulpturamapoznatih
autora,ajavnosti totalnonepoznata!Kaoštojeinepoznata,pačak(uodnosunadanašnji tretmanradnikainjihovih
prava)ifantazmagoričnaodnosnonadrealnapričaoŽeljezarinomodnosupremaradnicimakaopunopravnimsubjek-
timaproizvodnjeiaktivnimparticipatorimadruštvenog,anaročitokulturnogživota.Danasjeriječradnikpojamsramote
i poniženja!“
 43)
INDUSTRIJSKA DOKUMENTACIJA
Arhiva industrijske baštine
Arhiviranjeindustrijskedokumentacijekroznacrteiplanovetvornica,pogona,radničkogstanovanjainaselja;
modeleimakete;karte;fotografije;filmove,nužnojekakobisepratioirazumiorazvojindustrijeteomogućiladaljnja
transformacijuuindustrijuza„novovrijeme“.Poznavanjepovijestiindustrijeomogućujenamrazumijevanjenjenog
naslijeđa, te nam je , kao sastavnica sadašnjosti, podloga za razvijanje njene budućnosti.
Danassesvevišearhivaindustrijskebaštineprezentirajavnosti-krozdigitaliziranjearhivakojomseomogućava
dostupnostpodacima;krozorganiziranjestručnihijavnihskupovaipredavanjakojimasejavnostinformira;krozpri-
kazivanjefilmova iz različitihfundusaHrvatskekinoteke(Hrvatskogdržavnogarhiva) ili krozoraganiziranje izložbi,
kojimaseindustrijskabaštinaprezentirakaokulturnabaštinadruštva.Utomkontekstu,arhiviranjeneobuhvaćasamo
pohranjivanjepodatakaofizičkojostavštini industrije,većobuhvaćaisjećanjaradnikaiprotagonista,prezentirajući
prostorni, vremenski, socijalni i kulturni kontekst razvoja industrije i odnosa prema industrijskomnaslijeđu.
43 Lela Vujanić, Umjetnik u udruženom radu, H-Alter, 2011.
Slika 39.
1., Situacija postaje Sisak; 2. Situacioni plan visokepeći; 3. Nacrti„Srebrne strijele“; 4. Vozni redSamoborčeka;
5. NacrtimlinauSisku; 6.Maketa„Srebrne strijele“; 7. FotografijaDetalja iz stare radioniceVulkanauRijeci; 8. Fotografijanaselja
Caprag u Sisku
Slika 40.
Isječak iz filma Industrijski raj, Marijana Crtalića