Page 16 - Rije

Basic HTML Version

temabroja
temabroja
temabroja
temabroja
riječi
11
dokumentacijuautori suustanovili da seuSiskupercepcijaParka skulpturakao i baštineŽeljezareSisakzasnivana
prenošenjuideološkihnarativa,pričanjaizrakursatraumatskihideološkihpodjelagdjesenastavljatajideološkirakurs
igdjejestrogapodjelaprotagonistasjećanjana‘’mi’’i‘’oni’’tenostalgičnogsjećanjanarad, socijalnaprava,mladosti
itadašnjihdnevnihrutina,pozitivnihkonotacijaiaktivacijeosobnogdiskursagdjejeprotagonistsjećanja‘’ja’’.Također
je napravljena usporedba pričanja i prisjećanja o skulpturama u socijalizmu i nakon. U Sisku su se dogodile sve tri
pojaveresemantizacijejavnogprostora:nasilje,zaborav(transgeneracijskoprevrednovanjetemeljnihvrijednostizajed-
niceikolektivnihidealaiprincipa) idamnatiomemoriae(protjerivanjeizjavneuspomene).UzevšiuobzirdajeSisak
‘’gradčijajepostsocijalističkasimboličkaemancipacijauzrokovanaupravoratnimrazaranjimaiblizinomratišta,štoje
svakakoutjecalonajačinunegativnihreakcijapremasocijalističkimimaginarijuuprostorugrada’’(PotkonjakS.Pletenac
T. (2007.)‘’Kultura zaborava’’na primjerugrada Siska u: Stud. ethnol. Croat., vol. 19, Zagreb, str. 172). Park skulptura
doživljavaisvojuresemantizacijukrozstihijskuinterakciju(dinamičnostinterakcijagrađanin-skulptura-javniprostor
imijenetogprostora) jerseradioprostorukojiposvojimfunkcijamasluži javnojsvrsi,omogućujesocijalnukomuni-
kacijutejepristupačanidostupansvima.BudućnostovogsegmentajavnogprostoragradaSiskapočivanamogućim
oblicima institucionalizacije kroz re-memorijalizaciju, muzealizaciju i javnu tematizaciju.
Predavanjejeodržaoidr. sc.HrvojeKlasićpodnazivom‘’ŽeljezaraSisak–nezaobilazanigračnascenigrada i
države’’.Autor jerasvijetliopozicije i ulogekoje jeŽeljezaraSisak imalausocijalističkomSisku i tadašnjoj Jugoslaviji.
U stvaranju novog socijalističkog društva sisačka Željezara igrala je važnu ulogu ne samo kao ekonomski nego i
politički,društveni, socijalnipaikulturničimbenikrazvoja.ZagradSisakŽeljezarajesvremenompostalavišeodjoš
jednogindustrijskogpoduzeća.BrojemzaposlenihkaoikarakteromproizvodnedjelatnostiznačajŽeljezarenadilazi
granicegrada.TačinjenicabitćeprisutnasvedoraspadaJugoslavijeipočetkaDomovinskograta.Uovomraduautorje
pokušaoukazatinanekemomenteudruštveno–političkomrazvojugradaidržave(počecisamoupravljanja,uvođenje
privrednereforme,lokalniizbori,Hrvatskoproljeće…)kojidokazujutezuonezaobilaznojivišestrukoutjecajnojulozi
Željezare injezinihčelnihljudiuspomenutimdogađanjima.HrvojeKlasić jeušaouraščlanjivanjesukobanarelaciji
gradSisak-Rafinerija-Željezara,osobitoukontekstuHrvatskogproljećakadajeŽeljezarabilaantiproljećarskiorijenti-
ranaštoseuodređenomintenzitetureflektiraloinadanašnjestavoveimeđuodnosekojestanovništvoSiska(centra)
ima spramCapraga (Željezara).
Koncepcija ovogodišnjih Interpolacija je uključila i izložbene projekte Marijana Crtalića ‘’Nevidljivi Sisak’’ i
GoranaNježića‘’Čemutrud’’teprojekcijudokumentarnogfilmaGoranaDevića‘’DvijepećizaudarnikaJosipaTrojka’’.
MarijanCrtalićjepredstaviodigitalniarhivsvojihdosadašnjihumjetničkihprojekata,istraživanjaidokumen-
tacije radovana temuŽeljezareSisaku sklopukojeg jebio i projicirannjegovdokumentarni film‘’Industrijski raj’’iz
2009.godine.IzložbajesadržavalapetdigitalnihiindividualnoprezentiranihprojekcijaCrtalićeveosobneumjetničke
arhive sastavljeneod fotografija, dokumentacije, arhivskogmaterijala kojauspostavlja vizualni diskurs sa stanjem
Željezare nekad i sad te kritički račlanjuje fenomen Željezare u širemdruštvenomkotekstu. Jedna odprojekcija je
uključivalaiCrtalićevperformans‘’Mogućnostizlaza’’kojipropitujenjegovodnossokolinomiaktualnomproblema-
tikomukonstantnojborbisvlastitimstereotipnimpredodžbamatedokumentarniprilogizHTV-oveemisije‘’Vijesti
izkulture’’koji govori oCrtalićevomstvarnomsukobusasisačkimlokalnimvlastima.On je također izložiovelikbroj
novinskih isječaka te kataloških publikacija iz različitih segmenata projekta ‘’Nevidljivi Sisak’’.
GoranNježićjekrozambijentalnuinstalacijupredstaviovideoradpodnazivom‘’Mulj’’nastao2013.godineu
kojemseovajmladisisačko-riječkiumjetnikpredstaviokritičkoviđenjesuvremenogSiskakrozpomalopesimističnui
metaforičnuvizijupostapokaliptičnoggradakojegumjetnikneprepoznajekaomjestogdjebimogaoopstati.Videorad
je projiciran na dva velika platna koja predstavljaju stvarne fizičke otiske grada Siska.
DokumentarnifilmGoranaDevića‘’DvijepećizaudarnikaJosipaTrojka’’,produciranje2012.godineuproduk-
cijiPetnaesteumjetnosti.SinopsisflmazasnivasenaprikazuostatakanekadavelikeindustriježeljezauSiskuteprati
demontiranjeirezanječuvenepećiSiemens-Martinkojajebilasamosredištebivšeželjezare.Nesakrivajućiemocije,
sinovitihradnikapolakouništavajupećinjezineostatketovarenakamionetkojinapuštakovačnicu.Filmjepopraćen
i dokumentarnimtonskimzapisima JosipaTrojka i ostalihradnika teTitovihgovora izvremenakad jepećpostizala
svjetske rekorde u proizvodnji željeza što ponovno daje kritičku sliku kao i otvorena pitanja vezana uz prošlost i
sadašnjost Željezare Sisak.
Ovogodišnjeaktivnostiprojekta‘’TvornicabaštineŽeljezaraSisak’’rezimiralesuiustanovileslikudosadašnjih
teorijskih i umjetničkih radova koji tematiziraju Željezaru Sisak i njenu ostavštinu i tek su otvorena i načeta brojna
pitanjačijipotencijalniodgovoričinematerijaliosnovupredstojećeplatformezainterdisciplinarnuvalorizacijujavnog
prostora grada Siska.