osvrtprikazkritika
osvrtprikazkritika
riječi
205
Tin Lemac
HOD PO BUKTINJAMA
STILSKIH PRIJELAZA
Recenzija pjesničke zbirke
Hod po vodi
Milice Lojdl
Prva zbirka Milice Lojdl naslovljena je simbolički
Hod po vodi
. Već na prvi pogled baca svjetlo na novozavjetno
biblijsko značenje kristološke figure i njegova čudnovata hoda po vodi. Iz tog se aspekta kristološka moć stvaranja
čudnovatog i magijskog metaforički prenosi na pjesnika, tj. na njegovo usvajanje početnih koraka u rasplitanju poet-
skoga klupka riječi i zvukova, smisla i značenja. Taj logični metaforički obrat prisutan je i u podnaslovu zbirke
Tiha
nagost stih i kost
u kojem se značenje pokušava prispodobiti na fonostilističkoj razini kombinacije zvuka i značenja
signalizirajući time intertekstualno pozicioniranje prema korpusu velikog pjesnika Josipa Severa i njegove nedočitane,
zaumne poetike. Osim tog zvukovnog zahvata, navedene igre riječima prisutne su i kao stvaranje humora, te poi-
gravanje s dječjom poezijom. U taj je kod uplovila ova zbirka i otvorila poetičko i stilsko šarenilo kojim obiluje svaka
debitantska zbirka.
Razlog tomu posve je očekivan; pjesnik je izrastao na baštini raznovrsnih pjesničkih iskustava i odabirući put
koji je ugođen noti njegova senzibiliteta, pokušava prokrčiti šumovlje tih istih iskustava kako bi sagradio kolibu iz koje
će moći nesputano pjevati o kozmosu. Poetičko i stilsko šarenilo vezano je za odabir tema pjesama, njihovih obrada, te
stilema. Teme možemo podijeliti u nekoliko ciklusa, a to su kristološki ciklus, arhetipski ciklus, bajkoviti ciklus, pejzažni
ciklus. Svaki od navedenih ciklusa sadrži pozamašan broj pjesama i naglašenog
impostiranja poetskog gradiva u njima.
U kristološkom ciklusu nalazimo pjesme
Hod po vodi
,
Konopi od soli
,
Stvaranje Eve
,
Nota po Mateju
,
Srce
,
Obraćenje
i
Anđeo
. U njima se pojavljuju biblijski mitologemi (
sol zemlje
) i elementi humora koji olakšavaju tešku
prohodnost biblijske teme. Važno je naglasiti da se tema Krista i njemu svojstvenog imaginarija ne obrađuje u tenden-
cioznom smislu religiozne lirike, a niti u kršćansko-ekumenističkoj viziji panhumanizma kao etičke osnove kršćanstva
(kao npr. Nikola Šop), već se navedenim elementima autorica poigrava u blagoironijskim notama koje ne prelaze u
ironijske diskurze (kao npr. kod Ivana Slamniga), već se dječjom začuđenošću i učenom lucidnošću nastoji uspostaviti
dijalog s jednom od važnijih mitskih figura zapadnoeuropske kulturne povijesti.
U arhetipskom ciklusu nailazimo na promišljene tematizacije nekih temeljnih kategorija koje se nalaze među
arhetipskim pjesničkim figurama ili pripadaju filozofemima. Tako npr. nailazimo na tematizaciju arhetipa mora iz aspe-
kta mitološkog, romantičarsko-simbolističkog i popkulturnog (serenadskog) toposa (
Duh uvale je žena
), poetizaci-
jom etnografskog imaginarija (
Garbin
), kristološkog i antičkog imaginarija (
Obred
), prirodnog imaginarija (
Mokro oko
).
Rasprostranjena poetizacija upravo togmotiva leži u biografskomsloju jer pjesnikinja obitava na otokuVisu. Metaforički
spletovi elemenata navedenih imaginarija rezultiraju usložnjenim stilskim prijelazima koji se međusobno ne isključuju,
već nadopunjavaju i time se dobiva koherentna pjesnička struktura. Filozofemi se obrađuju u metaforičkim relaci-
jama kako bi se približili čitatelju i postali komunikativniji. Te metaforičke relacije završavaju romantičarskim eteričnim
pjesničkim slikama ili motivima. Tako npr. vrijeme se prikazuje kao zlatni talog (
Vrijeme
) ili sunčani sat (
Sunčani sat
),
spoznaja pomoću pejzažnih motiva (
Spoznaja
), a sreća se humorno obrađuje u tonu infantilizacije (
Sreća
).
U bajkovitom ciklusu nailazimo na poetizacije elemenata bajki i prijenos njihova motivskog inventara u
pjesnički diskurz. U njima se humornim tonom prispodobljavaju daleke mitske praslike zlatnog vremena i pokušava
doprijeti do sveopćeg značenja civilizacijskih simbola. U tom se korpusu ističu pjesme kao što su
Konjic i lisica
,
Bosonoga poetesa i lažni kralj
,
Vilin prah
. Najveći je dio zbirke zahvaćen pejzažnim korpusom. Pejzažna lirika pove-
zana je s prirodnim imaginarijem što joj daje zavidnu snagu. Osjećati prirodu i biti suživljen s njom, a ne prijeći u
zavičajnu tendencioznost ili trivijalnu mimetičnost znak je velike pjesničke zrelosti, ali i spomenutog biografskog sloja.
U tom se aspektu ova zbirka može povezati s tematizacijama prirodnog imaginarija (ekopoetičnosti) koji nalazimo
kod velike suvremene pjesnikinje Anke Žagar. Izvedbeno gledano, pejzaži u Lojdličinim pjesmama vuku tradiciju od
romantičarskih humaniziranih pejzaža i impresionističkih žanr-slika. U njima se pojavljuju konotativno uporabljeni