52
riječi
esej
esej
esej
esej
esej
esej
esej
esej
esej
esej
esej
esej
sina razmetnoga Matoš je nazvao Plač prvi. Tekstovi
suobjavljivanipodnaslovomImaginarnoputovanjeili
novi furtimaš uZagrebu, ali je zatim, u autorovoj pre-
radi, ciklus u knjizi Vidici i putovi (1907.) dobio novi
naslov: Kod kuće. Druga tri plača dijelom su locirana
ponovouZagreb,alivodečitateljaiuokolicu:Turopolje
i Zagorje.
MatoševiopisiZagrebaihrvatskihkrajeva,kao
ipariški, odišusnažnimflanerizmom.Ulica, trg, pasaž,
kavana, Strossmayerovo šetalište ovdje su u središtu
flanerovepozornosti,štojevidljivousljedećemprimje-
ru.IzlaskomizzgradezagrebačkogaGlavnogakolodvo-
ra pred Matošem je izronio velebni Zagreb, „glavni
gradbezdržave iprijestolnicabezprijestolja, ljepšiod
Pariza i jadniji od slobodnog švajcarskog sela, rodni
grad Kvaternikov, dragi i prokleti naš Zagreb, ljubljen
tolikommržnjom i mržen tolikom ljubavlju!“ (Matoš
1990:32-3).Matošnakondesetgodinaodsutstvabiva
iznenađen promjenama umetropoli:
„… Izišavši iz glavne stanice na trg, nemogah
ga poznati: na vrtovima i poljima gdje je sa mnom
rastao pasulj, kupus, krumpir i kukuruz, gdje se igras-
mo ‘šintera’, špekula — o silnim ‘luknjicama’ da i ne
besjedim! — izrasle palače elegantne kao u Nizzi i
Ženevi.Malopovršna,štukaturskainesolidnakultura,
ali ipak—kultura!Toseosjeća,došavši saBalkana!Već
naJelačićevomtrgubijahrazočaran.Svetuđegospod-
stvo, dok jeHrvat tek vojnik, svećenik, činovnik ili sel-
jak: sluga božji ili ljudski —sluga, sluga! Zato i čujem
sasvihstranapozdrav:—Sluga!Servus!Sluganajpon-
izniji!HvaljenIsus!(…)Odmorivšiseupouzdanojkući,
lutahvečerom, noću i zoromgradom i okolicom. Sve,
sve me zanimaše. Promatrah grad u čaroliji planeta,
fantastičnihoblakaizvijezda,upoezijipolumrakakao
dragogmrtvacakojegasevaljajošnagledatiidonesv-
jesticedisatiglavoboljnimirisnjegovognačetogcvijeća
i načetih voštanica (Matoš 1990: 32-33).
NoćnomliričnomvedutomzavršavaMatošev
temeljni vedutni niz plača prvog. Slijedi zatim jedna
situacija„naZrinjskomtrgu“, još jedna„predgostioni-
comKola,obasjanommuzikom, žamoromi svjetlom“
sčovjekomkojijesjeo„naograduodkazališnogulaza“
(gostionica s glazbom nalazila se na Mažuranićevu
trgu), zatim locus basneo krijesnici, pričaneuz pivou
„hladovitoj bašti pod brijegom“, i otužni finale„u kaf-
aniUmjetničkogpaviljona“.Sviovilocusinisuvišeuza-
jamnopovezani,funkcionalnisuuodnosunasituacije,
patekupotpunjujuvedutninizčvrstogaMatoševaitin-
erara (Flaker 1999: 182).
Oksimoronski iskazoZagrebukaogradu„ljub-
ljenu tolikom mržnjom i mrženu tolikom ljubavlju“,
bitnoodređujestil tekstakoji,kakotvrdiFlaker,počiva
nakontrastuputopisnogaigroteskno-satiričkogastila,
pri čemužanrnemožemoodreditipojmomputopisa
kakavseredovnotemeljinaupoznavanjunepoznatoga,
negojeriječofeljtonu.Tekstimasvojurealnumotivaci-
ju:autornakondesetgodinaizbivanja,dolazećivlakom
izBeograda,kriomiceposjećujesvojGradiprepoznaje
ga, pa se njegovo viđenje, nakon razgovora s policij-
skimagentom,počevšiodpristupaGradu„izprirode“,
viđenom iz vlaka s brzomsmjenomobjekata („polja“
—Zagrebačkagora—Medvedgrad, izdaljine,Savska
cesta —Grič, u približavanju) ne traži opisa, nego se
svodi na kratku, ali impresivnu karakterizaciju. Novo
viđenjeizazvanojevidljivimmijenama—potvrdnimna
„trguispredglavnogkolodvorainiječnim—Bolleove
katedrale koja traži tek ironičnu opasku (ibidem).
Matošseugradzakojimje,kakopišeufeljtonu
ZagrebiZagrebi,čeznuo„kaoHrvatzaHrvatskom,kao
vojnikzacivilom,kaouznikzaslobodom“konačnovra-
tio 1908. (1973, V: 175). Obogaćen iznimnim iskust-
vomivelikimartističkimkapitalom,pravimrudnikom
iz kojega će do kraja života crpsti kreativnu energiju,
Matoš jedoniosa sobomudomovinuspleenParizau
svoj njegovoj raskoši, nova estetska iskustva iz cen-
traeuropskogmoderniteta,ali iflaneraiflaniranjekao
tipičneproizvodepariškeurbanemitologije (Nemec,
2010: 92).
Vrativši se u Hrvatsku, Matoš je nastavio neu-
mornoflanirati, zajednosazagrebačkomknjiževnom
boemom, ali i brojnim studentima, koji su, s obzirom
da imnijebilodopuštenozalazitiukavane,bili istinski
zagrebačkiflaneri.ProvincijalniZagrebmeđutim,„glav-
nigradzemljiceŠtreberije“,„ljepši odPariza i jadniji od
slobodnogšvajcarskogsela“,zaknjiževnikapristiglogs
vrelaeuropskekulturezatuaktivnostnudiojeskromne
mogućnosti.Matošćestogaopisatizagrebačkispleen:
„NakonPariza,painakonŽeneveiBeogradaje
Zagrebprovincija i jošneštogore! Živjeti sedanaselu
ili u velegradu. Zagreb je i velegrad i selo. Zagreb nije
selo, anijeni velegrad, pa je zbog toga takodosadan,
te se tu ljudi iz dugočasice čak ubijaju. Taediumvitae,
moerorZagrabiensis,spleenzagrebački,naročitokad
zaintače vječna ta zvona, kad dosade i novine u kaf-
ani, pa se bulji na ulicu u kišu i u ista poznata lica na
kojimačitašvječnojednoteistosprekrasnomnadom
da ćeš se i na Mirogoju u njihovomdruštvu jamačno
dosađivati“ (Matoš, 1973, V: 175).