Page 29 - Rijeci_2015_web

Basic HTML Version

24
riječi
temabroja
hrvati
u
rumunjskoj
temabroja
Koj ga nosi, da ga nanosi.
Sačuvaj ni, Bože,
Od selske bide,
Od gospodske straote,
Od logoškog puta
78
I općinskog suda.
De se mi najuplašimo,
Obraduj ni, gospodine Bože,
I sačuvaj ni, Bože,
Od ženske omrazi
79
,
Gospodine Bože, daj sve rosno i podno,
Porosi, bože, naš usiv i naše polje
80
(Šesta čaša)
Ova čaša da bude posladena i pomedena;
Što god temo jesti i piti
Sve da nim posladeno i pomedeno.
Bože, posadi i posladi.
Sve dobro u kući;
Bože, posladi naš celi život;
Sve dobro u kući;
Bože, posladi naš celi život;
Bože, daruj nam sreću, zdravlje i zadovoljnost.
(Sedma čaša)
Ova čaša da bude S?lncu i Mesecu;
Dokle S?lnce ne grane,
Dan se ne čini;
Dok Mesec ne izlezne,
Putnik ne putuje.
Drago sveto S?lnce da ogreje
Breg i dol,
I dragi Mesec da prosvetli
Putnikam na putu,
Pastiram u polju
I brodarjam na moru
81
.
(Osma čaša)
Ovu čašku da pijemo za mrtve duše;
Da bude našemu dedi, majki
82
,
Strici, strini,/Ocu, materi
83
,/Ženi
84
,/Za pokoj duše,/Da im Bog pritvori i oprosti grijeve.
78 U Logožu (rum. Lugoj, koji je, nekada, kaka je Karaševo imalo 400 kučnih brojeva, imao jedva 218 kuča, u 18. st.), inaće poznat po sudu i po ludnici.
79 Trenutak kada se reže četvrtina kolača, koja se stavlja na bijelu salvetu i polije rakijom.
80 Kolač se reže na komadiće i nudi gostima.
81 Kao što vidimo Karaševci su nekada spominjali u svojim zdravicama i brodare, što ide u prilog tezi da su bili u posrednom ili neposrednom kontaktu s brodovima i morem, i to vjerojatno preko
Dubrovcana, preko trgovaca iz Raguze, koji su donašali svoju robu u stare karaševske postojbine...
82 Majka se u karaševskim mjestima veli na baku.
83 Otac je nena, a majka je mama, a ne mater i otac.
84 Spominje se ime osobe kojoj se namenja, da bi se tom prilikom sa sklopljenim rukama dotaknuo stol, sinegtotski, i svi vele: Bog da mu ( joj) pritvori!; jer se vjeruje da na taj način umrla osoba
neće na onom drugom svijetu biti gladna i žedna. Slavenje je adekvatno mjesto za takav jedan ritual. Ova se osma! čaša ispija do dna, do ispiljka, dok se do sada samo kušalo iz čaše; da bi se nakon
toga svi glasno molili Bogu (Oče naš, ...).