Page 216 - Rijeci_2015_web

Basic HTML Version

kritika/osvrt/prikaz
kritika/osvrt/prikaz
riječi
211
KRITIKA/OSVRT/PRIKAZ
Tin Lemac
Pjesnik o stvarnosti, stvarnost o
pjesniku
(Siniša Matasović:
Sisak se uspješno pretvara da spava
, Matica hrvatska Sisak, Sisak 2015.)
Pjesnički prvijenac mladog sisačkog pjesnika Siniše Matasovića naslovljen je
Sisak se uspješno pretvara da spava
. Riječ
je o vrlo ambicioznoj poetskoj knjizi na više razina. Prva je preuzimanje kodova već poetički uhodane stvarnosne
poezije kod generacijskih kolega pjesnika, druga vrsno snalaženje u kodnoj stratigrafiji tog diskurzivnog polja, treća
polagano izlaženje iz te matrice i stremljenje novim poetskim svjetovima, a četvrta kao najopćenitija istinski dar za
poeziju i poetsko.
Knjiga je popraćena esejistički ležernim, teorijski validnim i iznimno stručnim predgovorom uglednog književnika
i književnog kritičara Davora Šalata. U njoj se iznose njezine poetičke i stilske karakteristike i mjesto u recentnoj
hrvatskoj poeziji. Od karakteristika stvarnosne poezije, ova knjiga posve poetički i stilski prianja za tu diskurzivnu
matricu. Karakteriziraju je elegantan razgovorni jezik i stil, metonimijska modelativna matrica i naglašena uloga su-
bjekta kao melankolično rezigniranog autsajdera u potrazi za boljim svijetom.
U naglašavanju stilske domene razgovornog jezika i stila naglašavam pomno oblikovanu poetsku rečenicu koja prati
diskurzivni tok ne zadržavajući se često na stihu ili dijelu stiha. Upravo zbog tih razloga tekstovi pjesama vrlo su
kohezivni diskurzi s tekstnostilističke razine, a time je olakšano provođenje poetičkih načela stvarnosnizacije jezika i
svijeta, te značenjskih i recepcijskih faktora bitnih za odčitavanje poetskog značenja.
Što se tiče same poetike stvarnosne poezije, u nekim sam radovima sporadično dotaknuo tu problematiku naglasivši
kako se kod mnogih imena posljednjih godina pojavljuje tzv.
era novih stvarnosti
i naglašava izlaženje iz krute zadanosti
poetičkih dominanti ranije stvarnosne poezije. To se prije svega odlikuje opredmećenjem stvarnosnog koda i stva-
ranjem semantički i poetički općenitijih relacija glede sagledavanja tih istih kodnih zadanosti. Vidljivo je u prvijencu
Martine Vidaić i recentnim zbirkama Dorte Jagić.
Kod Matasovića ta je tendencija odčitljiva u pjesmama:
Neke druge stvari
,
Pustopoljinama
,
Prebolijevanje
,
Percepcija
,
Bilj-
ke
,
Osjećaj
. U njima su prisutna dva poetička sloja; metapoetičnost i autopoetičnost koji visoko legitimiraju autorsku
svijest formalno slijedeći stvarnosnu paradigmu zbirke, ali i neizravno izlaženje iz nje u polje općenitijeg relacioniranja