Page 69 - Rije

Basic HTML Version

64
riječi
likovnost
likovnost
likovnost
likovnost
likovnost
pridonosi kontrastu ostvarenom naglascima bijele
boje,kojidočaravajuzapjenjenostpomahnitalihvalo-
va.SnaguvalovaKulišakcentirapotezimatoplihboja
koji prkose smjerovima gibanja valova.
Posve drugačiji likovni izričaj karakterizira
cikluseSlike-kolažiiObjekti-kolažinastalepočetkom
90-tihgodina.Uvođenjereljefnosti,primjenamateri-
jala kao što su konci, kartoni, letvice, voda, čavli,
pijesak, teprigušenostdominantnogokertonaliteta
ukombinaciji sbijelombojomkarakteristikesudjela
nastalih za vrijeme Domovinskog rata kada umjet-
nik vođen emocijama stišava svoj slikarski jezik i
daje vlastiti komentar tadašnjeg vremena uporno
nastavljajući likovno djelovati, ali sa skromnijim i
prigušenimkreativnimizrazomuskladuspotrebama
i mogućnostima cijelog naroda.
SlijedećiciklusKornatinastaosredinom90-tih
označavapovratakboji.UovomciklusuKulišdoseže
visokistupanjapstrakcije.Djelahorizontalnoggibanja
sokomitimakcentimauformikonkretnijihpotezakis-
tom svedeni su na znak - znak lišen iluzije prostora
poprimajući obilježja ornametalizacije površine.
Ono što je uslijedilo bio je ciklus krajolika
vode, ali posve suprotan dinamičnim Valovima.
Kao i svojevremeno impresionisti, Vatroslav Kuliš
ima potrebu otići u prirodu i slikati na licu mjesta,
upijajući svjetlost, atmosferu i senzibilitet prirode.
Boraveći u Kutima, na jezeru pokraj Metkovića nas-
tajeistoimenicikluspetnaestakuljanaplatnumanjih
formatanaslikanihuprirodi.Slikajućipovršinumirne
vode,Kulišstvarakompozicijekojezrcalepriroduoko
sebe, sunce iznad sebe i, ovisno o kutu svjetlosti,
dubine unutar sebe. Tonalitet i prevladavajuće boje
oviseodobudanakada jedjelonaslikano–odžarko
žutihtonovasredinomsunčanogdana,prekosnažno
crvenogtonalitetauvrijemesumraka,dointenzivnih
noćno plavih površina vode.
Metamorfozemoranastaleuperioduod1999.
do 2002. godine prikazuju zlatnu sredinu između
ciklusa dinamičnih valova i zrcalne površine jezera
kroz različite stupnjeve namreškanosti površine
mora. Romantizam svjetla i umjerena dinamičnost
morske površine stvaraju poetiku specifičnog sen-
zibiliteta umjetnika prepunog snažne energije, ali
i osjećaja za prirodu. Naglašena tekstura i impresija
vodenepovršineglavnasuobilježjaovogciklusa.Dok
ritmičninanosibijelebojeformirajudinamikumorske
površine,uzburkanijastanjanaglašenasupastuozni-
jimnanosimaboje,dokspojdvaprirodnaelementa-
vodeisunca-oblikujepovršinusrebrnkastogodsjaja
žarke svjetlosti stvarajući snažne grafizme.
Paralelno s metamorfozama nastaju i Nizovi
– ciklus malih formata koji čine odmak od morskih
krajolikaiopćenitoprirodnihvizura.Kakoi samnaziv
kaže, slikesufragmenti, isječci koje jemogućespojiti
unizoveubezbroj varijacija. Potezi i formenastavlja-
jusenakonrubaslike,oni čineotvorenekompozicije
podložnepromjenamairaznimkombinacijama.Slika
biva svedenana samu sebe, jedini sadržaj koji ostaje
jest boja. Snažan jarki kolorit oblikujepojedine slike,
s mogućnosti slaganja tri niza u prevladavajućim
osnovnim bojama – žuti niz, crveni niz i plavi niz.
Kao i kod Kornata, Kuliš opet doseže najviši stupanj
apstrakcije i slobode, nudeći ovaj put niz različitih
mogućnosti prilikomizlaganja, stvarajući sasvakom
novom kompozicijom nizova novo likovno djelo i
dajući mu novi kontekst.
Riffovi spajaju dvije Kuliševe velike ljubavi
– glazbu i vodu. Posve logičan izazov za umjetnika
kojemmuzikadajeenergijuipoticajprilikomslikanja
bioje‘naslikatiglazbu’.Ritmičnostvodepomoglamu
je u tomnaumu. Rezultat je niz snažnihpolukružnih
lukova koji nadvisuju horizontalnu bazu slike. Poza-
dinečisteboječinekulisukaoštocrtovljeukajdanka-
ma čini osnovu na kojoj note stvaraju ritam. Takve
jednobojnepozadinepojačavajueksplozijujarkihboja
polukružnih gesta stvarajući glazbenu sliku.
Herbarium pictorium djela su neutralnih,
gotovo pastelnih, pozadina na kojima se iz jed-
nog koncentriranog središta odvija vatromet boja u
različitimsmjerovima, različitogintenzitetai različite
dužine i širine linija. Tehnike drippinga, prskanja i
lijevanja doprinose raznolikosti tretirane površine,
a različita kretanja raznobojnih linija stvaraju cijeli
spektar dinamičkih i svjetlosnih vrijednosti. Kao što
je Igor Zidić u monografiji slikovito opisao - lukovi
u Riffovima postupno se oblikuju u“klupko koje čini
spremnikboja,energijaieksploziva”.Posveneutralna
pozadina usmjerava svu koncentraciju promatrača
upravo na tu srž koja predstavlja umjetnikov karak-
ter sačinjen od snažnih impulsa energije obojenih
ljepotom prirode i hedonističkog uživanja u životu.
Posljednja dva veća ciklusa Vatrene kugle i
Ekranmonokromaizričajnosuposvesuprotnihkarak-
tera.Vatrenekugleumnožavajuklupkoizprethodnog
ciklusainajednobojnojpovršinioblikujunizkružnih
jezgri sačinjenih od raznobojnih sitnijih točkastih
ili većih jednobojnih mrlja. Ti nukleusi okruženi su
valovitim linijama čime se stvara dojam vibracija
kakvečinikamennapovršinivodeukojubivabačen.
TehnikomdrippingaKulišstvaraokomitesilnicekoje
se suprotstavljaju kružnim formama i uravnotežuju
kompoziciju.
Ekranmonokromajevjerojatnonajlirskijiikra-
jnjepoetičaniskazumjetnikaunjegovudosadašnjem
opusu. Intenzivne, naglašeno pastelne, pozadine
vodoravnih poteza vodenaste teksture čine raster s
okomitimcurcimanastalimuistomtonuboje.Nježne
malepastelneformeleptira,bombona,ribicaisličnih
asocijativnih oblika nanizane u poprilično ravnom-
jernim razmacima djeluju poput naslikanih nota
romantičneproljetnepjesme.Bojeioblicisuufunkciji
ilustriranja čiste ljepote prikazanoga.