Page 19 - Rije

Basic HTML Version

14
riječi
temabroja
temabroja
temabroja
temabroja
ratorimaustupesvojeosobnefotografijeskulpturazapotrebeprojekta,ali idasnjimapodijeleinformacijeskojima
raspolažu: kada su skulpture postavljene, kako su nekoć izgledale, koliko ih je otuđeno ili bačeno...
Prikupljanje podataka - kontakt s umjetnicima
Dabi sedobilapotpunija slikaomaterijalima i tehnologiji izrade skulptura, ali i o ideji koja stoji iza svakeod
njih, trebalojestupitiukontaktsumjetnicima.OddvadesetdevetautoraskulpturaizParka, jedanaest jepreminulo.
Anketni listićspitanjimaoizvornomizgleduskulpturaitehnologijinjihoveizradeposlanjepetnaestoriciumjetnika,
jer se do nekih živućih umjetnika nije moglo doći. Listiću su priložene jedna ili dvije fotografije sadašnjeg stanja
skulpture,
 17)
aumjetnici suzamoljenidaprokomentirajuizgledskulpturatedakažuštobi zanjihbiopoželjanishod
konzervatorsko-restauratorskogazahvata.NaanketusuodgovoriliSašoStevović,ZvonimirKamenar,HamoČavrk,
AnteRašićiZlatkoZlatić.KorisnesuinformacijeprikupljeneiodDubravke(Dube)Samboleckojajekonzervatorima-
restauratorimaposlalanekolikofotografijasvojeskulptureizosobnogarhiva.Tesufotografijeotkriledajeskulptura
pogrešnopostavljena:umjestodastojinabetonskompodestu,onajepolegnuta.SamboleciStevovićraspitivalisuse
i odrugimsvojimradovimakoji sunastali usklopuKolonije. Premda seneznagdje su ti radovi danas i jesu li uopće
sačuvani, prikupljene informacijepomažudopuniti kataloguništenih ili otuđenihskulpturanastalihuKoloniji.Već
je rečeno da arhiv Kolonije nije sačuvan; od nastanka nekih skulptura prošlo je i više od četrdeset godina pa je, da
parafaraziramoumjetnikaSašuStevovića,jednogodsudionikaKolonije,mnogestvaripokrilaprašina,paisjećanja.
 18)
Informacije prikupljene od umjetnika možda će biti jedini dokaz o postojanju nekih radova.
Uočidrugekonzervatorsko-restauratorskeradioniceodržanisuintervjuisumjetnicimakojisupristalidoćiu
Sisak. Intervjuiranoješesteroumjetnika:Čavrk,Rašić,Zlatić, JosipDiminić,PeruškoBogdanić iPetarBarišić.
 19)
Priku-
pljenesuinformacijeokreativnomprocesu,materijalimaitehnikamakojejeumjetnikkoristio,kontekstuukojemuje
djelonastalo,njegovojporuci.Umjetnicisuseosvrnulinaproblemstarenjaipropadanjasvojihradovatedalimišljenje
omogućem konzervatorsko-restauratorskom zahvatu.
Opisujući kontekst u kojemu su radovi nastali, umjetnici su otkrili kako je Kolonija (zapravo) funkcionirala.
Utvrđeno je, primjerice, da suneke skulptureobojenenaknadno, odnosnobez znanja autora. Osimšto takve situ-
acijestavljajukonzervatore-restauratorepredvelikeizazove(trebalisačuvatipremazkojijeistovremensnastankom
skulpture?), tjerajunasdasezapitamoštojesdrugimskulpturama, čiji autori višenisuživipanemoguposvjedočiti
onjihovomizvornomizgledu.Jošvećiizazovpredstavljajuskulpturekodkojihvećzavrijemeizradenijeispoštovana
umjetnikova ideja. Jedan takav primjer jest skulptura Petra Barišića Muškarac i žena – radi se, zapravo, o dvjema
skulpturamakojetvorecjelinu–koja, kako jeumjetniku intervjuuotkrio, nikadanijedovršena.Osimštonedostaju
nekiključnielementiskulpture,onaje,protivnoumjetnikovojželji,pocinčana,čimejeponištenaosnovnaidejarada:
propadanjematerijalakaosimbolpropadanjaljudskogaživota.Jasnojedaćeseuovakvimsituacijamamoratipribjeći
“netradicionalnim” rješenjima, ali prije toga treba odgovoriti na pitanje: što želimo sačuvati? Što prezentiramo?
Krozintervjuesedoznaloitodaumjetnicinisubiliuključeniuodlučivanjeotomegdjećeikakoskulpturebiti
izložene.
 20)
Neki suse, stoga, dotaklidelikatne, ali iznimnovažnetemeprezentacijeskulpturauprostoru, očemuće
stručnjaci uključeni u projekt zaštite, obnove i prezentacije skulptura također trebati povesti računa.
Preventivno konzerviranje i prirodoznanstvena istraživanja
U drugoj konzervatorsko-restauratorskoj radionici u Parku skulptura u Sisku, sudjelovalo je petero stude-
nata konzervacije-restauracije iz Splita i jedan student Odjela zaumjetnost i restauracijudubrovačkog sveučilišta.
Petodnevnuradionicuponovnosuvodilemr. art.ValentinaLjubićTobischi SagitaMirjamSunarasUmjetničkeaka-
demije u Splitu.
17 Priložena je adresirana i frankirana omotnica u koju su trebali ubaciti popunjeni anketni listić.
18 “(...)odtada[jeprošlo]skoro38godinaimnogestvaripokrilajeprašina,paimojalijepasjećanjanaboravakuSiskuinarazmišljanja…,
kojasume (...)okupiralapri umjetničkomradunatimskulpturama.”(Stevović, Sašo,“Upitnikzaautoreskulptura”, 7. ožujka2013., osobni e-mail).
19 Svakijeumjetnikintervjuiranispredsvojeskulpture.IntervjuisubilizasnovaninametodologijiopisanojuknjiziTheArtistInterview
(Beerkens,Lydia,ur.[etal.],TheArtistInterview:ForConservationandPresentationofContemporaryArt:GuidelinesandPractice,Heyningen:Jap
SamBooks, 2012.). Osmislila ih je i vodilaSagitaMirjamSunara.ValentinaLjubićTobischsudjelovala jeu intervjuusaZlatkomZlatićemi Petrom
Barišićem.Transkribiranjeintervjuajeutijeku,avideozapisiitranskriptibitćepohranjeninaOdsjekuzakonzervaciju-restauracijuUmjetničkeaka-
demije u Splitu (kontakt-osoba: Sagita Mirjam Sunara).
20 Samo je Peruško Bogdanić kazao da je odabrao lokaciju za postavljanje svoje skulpture Bez jahača.