Page 31 - Rijeci_3_2012_za_web

Basic HTML Version

26
riječi
jedanautor
jedanautor
jedanautor
jedanautor
U prozi se bavite suvremenim, malo pomaknutim temama i likovima. Je li to nastavak tradicije dubrovačke
književnosti?
_ Kao što primjećuje suvremeni njemački filozof Peter Sloterdijk, rođeni smo u jeziku, bačeni smo u njega, kao
da nam je rođenjem na koži tetoviran. A meni je
dubrovački
materinski jezik. I kad bih htio, ne mogu iz te kože van. I kad
pišem na standardu, mislim dubrovački. I sve što napišem nastavak je te dubrovačke tradicije. Rijetki su pisci izabrali jezik.
Jezik, u pravilu, unaprijed bira svoje pisce.
Pišete i o filozofiji tako što je pokušavate približiti suvremenom čitatelju. Znači li to da je nekadašnja filozo-
fija nerazumljiva i dosadna današnjem recipijentu?
_U knjizi
Nagovor na filozofiju
(2002.) nije mi bila namjera približavati filozofiju suvremenom čitatelju. Htio sam
ga nagovoriti da joj se sam približi. Filozofiju nije moguće nikome ni približiti ni isporučiti. Duhovnu, kao i svaku drugu
pustolovinu, čovjek mora poduzeti sam – na vlastitu odgovornost. Baš ste me lijepo podsjetili! Za nekoliko dana putujem
u Skopje, gdje su upravo preveli
Nagovor kao Naveduvanje na filozofiju.
Možda ću uspješnije nagovarati Makedonce.
Iako ste kazališni redatelj malo režirate. Zašto?
_ To pitajte one direktore hrvatskih kazališta koji me nikada ne zovu, ili one koji me ni nakon uspjelih predstava
više uopće ne zovu. Jedanput sam ja odbio ponuđenu režiju u HNK-u, dvaput u
Gavelli
i to je možda neki razlog zašto
tamo nisam nikada režirao. Ali, to je zbilja bilo davno. Tko zna? A možda zidovi žute i crvene kuće pamte ono što inače
ne bi stalo u glave njihovih ravnatelja? Svejedno. Dogodine ću, akobogda, u Ameriku. Tamo me zovu po treći put. Ali,
otvoreno priznajem, radije bih režirao ovdje. Samo više ne zovu. Jedino utješno – zovu moje studente režije.
Prati li kazalište dramsku književnost? Pitam vas i stoga jer mnogim našim redateljima kao da je malo stalo
do teksta.
_ Malo im je stalo, ali to sam već rekao. A i to drugo je točno.
Ako biste uspoređivali dramsko i postdramsko kazalište tko je gubitnik?
_ Kazalište.
Razgovarao Andrija Tunjić