Page 163 - Rijeci_3_2012_za_web

Basic HTML Version

158
riječi
kritikaprikaz
kritikaprikaz
kritikaprikaz
kritikaprikaz
iz težnje da uvijek bude u prisnom kontaktu s objektom izdvaja se ciklus
Moj doživljaj okupacije Zagreba.
No, i ova
serija koja posjeduje notu povijesnosti i osobno proživljenog, ne odražava izravno opis ratnih strahota. Te sekvence ne
posjeduje dokumentarnu vrijednost, već su izričito usmjerene ka propitivanju vitaliteta kompozicije i čisto slikarskom
traganju koje se očituju u nizanjima projekcija formi, energije kromatskih impulsa i likovne jezičnosti.
Suprotno od Picassa koji 'nije tražio, već nalazio', Šebalj je uporno nastojao pronaći onu jednu 'pravu', po
njegovu sudu, savršenu sliku. Produkcija 'beskonačnih' pretakanja formi i višestrukih interpretacija istovjetnog motiva
dovela je do stvaranja ikoničkog koda unutar Šebaljeva opusa. Primjerice
Pušač,
izveden nebrojeno puta u raznim
tehnikama u trideset ljeta, od pedesetih do osamdesetih godina prošlog stoljeća, postao je 'zaštitnim znakom' njegova
slikarskog epa. Motiv pušača može se tretirati i kao autobiografski moment, koji je ustrajnim, kreativnim mutacijama
izgubio svoju vezu sa slikarevim autoportretom, i postao arhetip, simbolička slika čovjeka koji puši. U seriji
Slikar i
model,
nastaloj na supstratu bilježenja samog sebe, izvjestan je tautološki koncept sadržan u nizu prizora slikara i
predmeta njegova interesa, proizašao pak spajanjem dviju Šebaljevih tema
Slikar i Akt,
taj je opisni element u inim
iz-slikavanjima postupno nestao, evoluiravši u predstave u kojima se kompozicijski sklop naslovne teme pojavljuje u
fragmentima intenzivnog kromatsko ekspresivnog tretmana.
U kolikoj je mjeri njegovo slikarstvo bilo prožeto neprekidnim odražavanjem unutrašnjeg intelektualnog i
duhovnog življenja ponajbolje pokazuje ciklus
Lubanja i Golgota,
serija radova s gotovo intuicijskim predznakom, čija
simbolika doslovno navješćuje kraj Šebaljeva djelovanja, kraj jednog života koji je u cijelosti bio podređen osobnom
likovnom izričaju.