Čitati Natašu

promocija knjige Nataše Nježić: Srebrna ljuljačka

Franjo Nagulov

ČITATI NATAŠU

 Od urednikove riječi ovdje nije očekivati hladnokrvnu objektivnost pri raščlambenom uvidu u tekst koji je ovom knjigom izložen čitateljskoj konzumaciji. Naprotiv, očekivati je motivacijski karakter pogovora, kako za čitatelja/konzumenta ovoga teksta, tako i za autora samoga (njegovom veličanstvu Barthesu usprkos). Nije očekivati superlative, niti je očekivati njihove tragikomične negative. Nije očekivati apel usmjeren čitanju ovoga ekspresivnoga štiva, niti je prešućivati potrebu gustoga čitanja ovoga egzistencijalistički gdjegdje prenaglašenoga bića jezika. Pa ipak…

Natašu poznajem osobno i to mi dodatno i dragocjeno iskustvo daje mogućnost unaprijed postavljenoga zaključka – govoriti je, naime, o rukopisu kao vjernom zrcalu samozatajne sisačke buntovnice. Pritom nije uvidjeti posljednje izrečenu sintagmu kao oksimoron, da ne kažem paradoks, izrođen iz evakuacije zdravoga razuma u odnosu na postulate logike kojima je prilaziti temeljitim uvidima u umjetničko stvaralaštvo (čitanje podrazumijeva nazočnost logike pri realizaciji dimenzije usvajanja ponuđenoga umjetničkoga djela-bića-proizvoda), već kao uspostavu nerijetko brutalnoga, tragikomičnoga, pa i travestijskoga odnosa karaktera djela i karaktera Nataše Nježić, metatekstualne sljednice Gottfrieda Benna bez, naglasiti je, tendencije uveličavanja vrijednosti ovoga teksta usporedbom s ranom stvaralačkom fazom jednoga od najvećih svjetskih ekspresionista u povijesti književnosti. Jer čitati je Natašu čitati meso, krv, znoj, sjeme. Čitati je Natašu mirisati suicid, kušati sadomazohizam, obožavati ljepotu njenim rapidnim uništavanjem. Vratimo li se, pak, onoj, književnoteorijski gledano, nepouzdanoj poveznici gustoga čitanja teksta i osobnoga poznavanja autora (što je, u danom slučaju, blagoslov izrođen iz najmorbidnijega mogućega prokletstva, uz dodatak da smo se gospodinu Barthesu na neki način već ispričali), doći nam je do sjajnih zaključaka, ne nužno i ne uvijek u odnosu na kvalitetu teksta samoga, ali svakako u odnosu na ekspresiju kojom je suvremenu hrvatsku poeziju svojevremeno počastio Vinkovčanin Zoran Šalinović (Sveta prašina, Strah iza zastora).

Naime, okus koji nakon čitanja ove knjige ostaje vrlo je sličan okusu nakon čitanja spomenutih Šalinovićevih umotvorina (a još više srcotvorina). Sličan je okusu koji ostaje nakon čitanja također spomenutoga ranoga Benna. Ili nakon Makovićeve kultne pjesme Rondo. Ili, pak, nakon čitanja izvadaka iz Lautreamontovih Moldororovih pjevanja. Ovdje, pritom, nije ići citiranjima krvave Nataše, kao ni uznojene, seksualno devijantne ili karakterno podvojene Nataše. Takav bi pristup zahtijevao formu znanstvenoga rada, dok je ovdje, vidljivo je, ukazati na temeljne karakteristike samoga djela.

Stilski gledano, što je boljkom mnogih prvijenaca, rukopis oscilira. Od izvrsnih eskapada uma do posrnuća koja, pak, ne nagrđuju samu knjigu, već joj daju dodatni šarm, ujedno naglašavajući, čini se, zagubljenu funkciju poetskoga stvaralaštva – transfer emocije u svojevrsnu alfabetsku Guernicu. Čak štoviše, široka lepeza neoekspresionističkih resublimacija davno sublimiranoga Schönbergova Crvena pogleda navodi na nerijetko krajnje čudne, pa i zastrašujuće primisli. Uredniku je ove knjige, primjerice, godilo (ujedno ga užasavajući) paralelno čitanje kultnoga talijanskoga stripa Dylan Dog, stripa uz koji je, slobodan sam povjerovati, rasla i Nataša kakvu poznajemo, sa svim boljkama koje ima (kao i njeno pismo), te s nevjerojatnom izvrsnošću koju donosi zbroj spomenutih boljki.

Kao možebitni je problem rukopisa navesti i veliki broj nenaslovljenih tekstova, što pomalo kvari dojam inače jednako nerijetko vrlo dobrih, a gdjegdje i odličnih tekstova. No, tu je imati na umu prostor napretka, prostor koji ima biti iskorištenim u, nadajmo se, drugoj knjizi pjesama Nataše Nježić.

Dakako, posebno je naglasiti sjajan atmosferni kontrast koji proizlazi iz semantički-problemsko-promiskuitetna odnosa naslova zbirke i njena sadržaja. Takvu je gestu doživjeti kao autorsku provokaciju koja nas, uz navedeno, mami na daljnje čitanje. Na srebrnoj se ljuljački, naime, ljuljaju demoni naše prošlosti tjerajući nas u paradoksalnu terapiju samouništavanjem. Reinkarnacija je djetinjstva tako inkarnacija boli. Afirmacija je ljepote tako i njenom negacijom. Diletantizam mladopjesničke drskosti tako je i suzdržanost od pseudogenijalnih usklila u ich-formi (primijetiti je, mnogi su tekstovi pisani iz različitih perspektiva, nerijetko, čak, i s pozicije muškoga spola, što dodatno ističe svu brutalnost apstraktno-ekspresionističkoga iskaza koji na trenutke neodoljivo podsjeća na promatranje Pollockova Lucifera).

Zaključno, čitati je Natašu jedan od brojnih, ali često zanemarenih putova pojedinca prema pročišćenju, prema katarzi, prema psihofizičkom nadilaženju umnogome sterilizirane zbilje. Nataša je odgovor na općedruštvenu vazektomiju. Nataša je plodnost, Ganges, Nataša je dobra strana traume. Ono pozitivno, često teško uočljivo, što proizlazi iz svake patnje, sve ako je riječ i o najokorjelijoj formi autodestrukcije. Zbog toga je čitati Natašu uistinu preporučljivo, jer otkrivanjem njenoga svijeta nešto ćemo, napokon, saznati i o onom vlastitom.

home print bookmark

Riječi 3-4/2023.

Riječi 3-4/2023.... Više...

Riječi 1-2/2023.

Riječi 1-2/2023.... Više...

Riječi 3-4/2022.

Riječi 3-4/2022.... Više...

Riječi 1-2/2022.

Riječi 1-2/2022.... Više...

Riječi 3-4/2021.

Riječi 3-4/2021.... Više...

Riječi 1-2/2021.

Riječi 1-2/2021.... Više...

RIJEČI 3-4/2020.

Riječi,br.3-4/2020.

Drugi svezak časopisa Riječi, 2020. godine, počinje s poezi... Više...

Riječi 2017/1-2

Na dvjesto stranica novi dvobroj Riječi donosi zanimljive književne, likovne i znanstvene prinose ... Više...

Riječi 2016/1-3

Za sve one gladne dobre domaće poezije novi trobroj časopisa Riječi sisačkog ogranka Matice hrva... Više...

Riječi 2015/3

Najnoviji četvero broj časopisa »Riječi«, na 226 stranica donosi iz zanimljivih prinosa iz pod... Više...

Riječi 2014/1-4

Tema broja posvećena je dramskoj književnosti a počinje esejom Organski glumački proces ili Scen... Više...

Riječi 2013/4

Bogat kolorit, životnost i lirski senzibilitet kista Vatroslava Kuliša na naslovnici (gost urednik... Više...

Riječi 2013/1

Tema broja: Boris Graljuk / Bojišnice i grobišta hrvatskih vojnika na karpatskom ratištu u
Više...

Riječi 2012/3-4

Novi dvobroj časopisa Riječi donosi niz zanimljivih priloga...... Više...

Riječi 2012/1-2

Novi dvobroj Riječi... Više...

Arhiva:

Kvirinovi poetski susreti

PJESNIČKO ČUDO U SISKU



Održani su 27. Kvirinovi poetski saznajte više...

galerija fotografija

25. KVIRINOVI POETSKI SUSRETI...

25. KVIRINOVI POETSKI SUSRETI

PREDSTAVLJANJE KNJIGE POEZIJE- Đ...

PREDSTAVLJANJE KNJIGE POEZIJE- ĐURĐICA VUKOVIĆ: SIMETRIJA TIŠINE

19. KVIRINOVI POETSKI SUSRETI...

19. KVIRINOVI POETSKI SUSRETI

Promocija Riječi, 1-4/2014....

Promocija Riječi, 1-4/2014.

Stihovnica Sisak...

Stihovnica Sisak

18. Kvirinovi petski susreti...

18. Kvirinovi petski susreti

SISAK SMJEHOGRAD...

SISAK SMJEHOGRAD

Predstavljanje monografije Želim...

Predstavljanje monografije Želimir Janeš u Zagrebu

Promocija monografije Želimir Ja...

Promocija monografije Želimir Janeš

Proslava praizvedbe drame Juran i...

Proslava praizvedbe drame Juran i Sofija

MH Sisak u Velikoj Gorici...

MH Sisak u Velikoj Gorici

16.KVIRINOVI POETSKI SUSRETI...

16.KVIRINOVI POETSKI SUSRETI

Kvirinovi poetski susreti 2011....

Kvirinovi poetski susreti 2011.

Nove RIJEČI...

Nove RIJEČI

KVIRINOVI POETSKI SUSRETI -2011....

KVIRINOVI POETSKI SUSRETI -2011.

RIJEČI-naslovnice...

RIJEČI-naslovnice

Promocija knjige Nataše Nježić...

Promocija knjige Nataše Nježić: Srebrna ljuljačka

Druga Stihovnica...

Druga Stihovnica

Promocija knjige Đurđe Zorko: B...

Promocija knjige Đurđe Zorko: Bibliografija časopisa Riječi (1969.-2009.)

Promocija časopisa Riječi...

Promocija časopisa Riječi
Arhiva:

zadnja izdanja



Walter Friedrich Otto:  Muze i božanski izvor pjevanja i kazivanja Walter Friedrich Otto: Muze i božanski izvor pjevanja i kazivanja
Nakladnik Matica hrvatska Sisak, Sisak 2019.

Za nakladnika Tomislav Škrbić

Filozofska biblioteka „Hermes“, Knjiga Više...

Đurđica Vuković: Simetrija tišine Đurđica Vuković: Simetrija tišine
"Temeljena potka „Simetrije tišine“ je spoznaja o nesigurnosti, o nepostojanju odgovora na pitanja koja smo tijekom života postavljali, svi Više...