POSVETA STRIEGLU

BORIS VRGA
SLAVO STRIEGL U DJELIMA IVANA NOVAKA
Da su figura i portret najkompleksniji temati u likovnoj umjetnosti, odavno je poznato likovnim stvarateljima. Tim više, jer uspješan prikaz neke ličnosti, ne podrazumijeva samo njeno fizičko oblikovanje, već i proniknuće u bit njezine egzistencije, u cjelokupnost njezine fizičke i psihičke pojavnosti. Tim prije, treba odati priznanje mladom umjetniku Ivanu Novaku na pokušaju da prikaže lik sisačkog umjetnika Slave Striegla u čak četiri medija: slikarskom, crtačkom, grafičkom i kiparskom.
Poznat kao 'dobar duh' grada Siska Slavoljub Slavo Striegl (Sisak, 1919.- Sisak, 2014.) zadužio je svoj rodni grad brojnim likovnim djelima u kojima je uvjerljivo fiksirao, kako njegove amblematične urbane biljege i tipičnu atmosferu koja ih oplahuje, tako i njegove ljude, bilo kao pojedinačne portrete, bilo do nivoa siluete apstrahirane i stilizirane aktere raznih žanr - scena tipičnih za sisački ambijent. Osobit ugled u suvremenom hrvatskom slikarstvu stekli su njegovi sintezni i fluidni akvareli te jezgrovite animalističke studije realizirane u gotovo svim slikarskim i grafičkim tehnikama koje je ovaj likovni erudit dobro poznavao i sigurno prakticirao.
Mada je Striegl realizirao brojne portrete i figuralne studije, on sam, rijetko je bio model drugim umjetnicima. Stoga nam je odista zanimljivo razmotriti načine i pristupe koje je u prezentaciji Strieglove osobe eksplicirao Ivan Novak. Kako je Novak po svom akademskom obrazovanju grafičar, to je posve prirodno da nas posebice intrigira njegov autorski postupak u ovoj likovnoj disciplini. Pogotovo stoga što je Strieglov lik bio tema njegova diplomskog rada kojega je 2010. obranio na zagrebačkoj Akademiji za likovnu umjetnost. Riječ je o četiri grafička lista realizirana u tehnici drvoreza u boji koje je Novak po prvi puta izložio još 2011. u prostoru sisačke Narodne knjižnice i čitaonice.
Obrazlažući posjetiteljima zašto je baš Strieglov lik odabrao za temu svoga diplomskog rada, Novak je u katalogu ove izložbe istakao da je to učinio „ponajviše zbog širine spektra njegovog likovnog opusa i likovnog senzibiliteta; zbog njegove posebnosti u likovnoj umjetnosti i onog stupnja slobode poteza olovke i kista koju bih u nekoj mjeri i sam želio postići; zbog uživanja i divljenja prema njegovom odnosu spram stvaranju djela; zbog momenta koji se javlja dok stojim pred njegovim djelom i ostajem zatečen, s osmijehom na licu, tolikom složenošću, a opet tolikom jednostavnošću, smionošću, profinjenošću i istančanošću njegovih likovnih formi.“
Sukusirani na četiri ikoničke varijacije Strieglova lika, drvorezi nose nazive: Dolazak, Ruke, Glava i Odlazak. Kao predložak za ove realizacije, Novaku su poslužili istoimeni predlošci rađeni u tehnici ulja na platnu koji prikazuju blago pognutu Strieglovu figuru s prednje i stražnje strane, njegov dopojasni portret i na leđima sklopljene ruke. Treba naglasiti kako je broj crtačkih, grafičkih i slikarskih predložaka za realizaciju Strieglova lika bio osjetni veći, no iz serije od 34 rada iz ciklusa Šetnja s Strieglom (2008.), Novak je izabrao upravo ove četiri uljane slike, budući da one svojom specifičnom izražajnošću i sadržajnim konceptom najbolje prezentiraju ono što je autor prepoznao kao individualizacijske likovne odlike Strieglova životnog duha i osobnosti.
Može se slobodno reći kako su svi ovi višebojni drvorezi zapravo inspirirani Strieglovim svakodnevnim šetnjama uz rijeku Kupu, koje su mu, kao što je poznato, predstavljale poseban užitak. Drvorezi Dolazak i Odlazak, svedeni na prikaze cjelokupne figure en face (sučelice spram gledatelja) i reverzno (leđima prema gledatelju), najavljuju njegovo prispijeće i napuštanje omiljene šetnice (koja se danas i naziva po njemu), dok su na drvorezima Glava i Ruke kompozicijski akcenti postavljeni na crte lica i karakterističnu gestu ruku s isprepletenim prstima na leđima koja u komunikološkom smislu sugerira opuštenost i zamišljenost modela čiju kompozicijsku strukturu učvršćuje ekonomičan i čvrst obrisni lineament.
Dakako, u pitanju su realistički prikazi Strieglove figure i lika, svedeni na metodičnu prezentaciju njegove tihe ćudi i povučenog karaktera, suzdržane prirode i samozatajne osobnosti lišene taštine i želje za samopromocijom. Nemimetičnost kromatskog registra i nanošenje nereferentnih boja na grafičku plohu u funkciji je simbolizacije modela i njegove transformacije u nadvremeni znak s jedne strane i luminističkog potenciranja njegovih psiholoških stanja i emocionalnih podtekstova, s druge. Spomenutoj ekspresivizaciji lika doprinosi i vibrantnost duktusa posebice prezentnog na prikazu epiderme Strieglova staračkog lica i ruku, čemu doprinose i strukturalni elementi drvene matrice koja svojom godovnom strukturom dinamički afirmira slikarsku plohu. Štoviše, interslojevni pomaci kromatskih vrijednosti i duktusne vibracije, narušavaju plošnost prikaza i kontemplacijsku mirnoću lika te stvaraju iluziju njegova kretanja.
Poznat kao autor koji istražuje i kreativno participira i u drugim umjetničkim medijima kao što je skulptura u raznim materijalima (drvo, terakota, gips, prokrom, cigla, bronca i dr.), Novak je aplicirao i na Natječaju za izradu urbanističko - likovnog rješenja spomenika Slavi Strieglu na potezu Šetnice Slave Striegla u Sisku (2016.). Njegov prijedlog genealoški se nastavlja na one ikoničke aspekte Strieglovog bića koja su inicirana navedenim slikarskim i grafičkim realizacijama. Vodeći računa o kontekstu u koji Strieglova figura treba biti smještena, on je koncipirao stojeću figuru čija impostacija kao da predstavlja predah u slikarevoj šetnji izazvan zagledanošću u rijeku Kupu ili pak razgovorom s čovjekom - prolaznikom. Tu situaciju nije mogla narušiti ni činjenica da je Novakova figura malim kružnim postamentom izdignuta iznad pješačkog partera šetnice.
Premda je figura realizirana u kiparskom mediju, ona je u biti svedena na Strieglovu figuralnu i fizionomijsku bitnost, dokazujući kako Novaku nije stran ni vizualni jezik skulpture kojim je na primjeren način materijalizirao Strieglovu fizičku pojavu i one psihičke fenomene koje fizičke značajke njegove pojave (tijelo, stav, portretne crte, osobene geste, ruke i dr.) vizualno emitiraju.
Zaključno, može se reći kako vizualno - estetski dotjerani i kultivirani Novakovi artefakti na temu Strieglovog lika predstavljaju vrijednu pluralnu sintezu fizičkih i duhovnih aspekata Strieglove ličnosti i zrače energijom njegova lika. Kao takvi, oni doprinose održavanju žanra portreta i figure u našoj likovnoj suvremenosti. Održavajući spomen na umjetnika, koji predstavlja jednog od stupova sisačke kulture, vrijedan su autorov hommage stotoj godišnjici njegova rođenja.
Ivan Novak rođen je 1985. u Sisku. Nakon završene Škole primjenjene umjetnosti i dizajna u Zagrebu, upisuje 2004. godine Grafički odjel na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu. 2008. godine realizirao je javni umjetnički rad ‘Le Coq’, Villa Fleck, parc de mauriac, Ingersheim. 2010. godine je diplomirao u klasi prof. Nevenke Arbanas, s radom posvećenom sisačkom slikaru Slavi Strieglu. Do sada je izlagao na brojnim samostalnim izložbama u Hrvatskoj i izvan nje te je sudjelovao na preko trideset skupnih izložbi. Osim u grafičkim tehnikama, radi i u ostalim likovnim tehnikama. (pre. Sisak info)
Riječi 2017/1-2
Na dvjesto stranica novi dvobroj Riječi donosi zanimljive književne, likovne i znanstvene prinose ... Više...
Riječi 2016/1-3
Za sve one gladne dobre domaće poezije novi trobroj časopisa Riječi sisačkog ogranka Matice hrva... Više...
Riječi 2015/3
Najnoviji četvero broj časopisa »Riječi«, na 226 stranica donosi iz zanimljivih prinosa iz pod... Više...
Riječi 2014/1-4
Tema broja posvećena je dramskoj književnosti a počinje esejom Organski glumački proces ili Scen... Više...
Riječi 2013/4
Bogat kolorit, životnost i lirski senzibilitet kista Vatroslava Kuliša na naslovnici (gost urednik... Više...
Riječi 2013/1
Tema broja: Boris Graljuk / Bojišnice i grobišta hrvatskih vojnika na karpatskom ratištu u
Više...
Riječi 2011/04
Novi broj časopisa za književnost, kulturu i znanost Riječi, pod uredničkom palicom Đurđice Vu... Više...
2011
Riječi 2011/01-03
Tomislav Žigmanov /Iskre svjetlosti i odbljesci popudbine - Izbor iz književnog stvaralaštva novo... Više...
Riječi 2010/04
U ovom broju čitajte - TEMA BROJA: KRATKA PRIČA / PRIPOVIJETKA / NOVELA Ludwig Bauer / Što je...... Više...
Riječi 2010/01-03
Tema broja u časopisu posvećena je preminuloj pjesnikinji, esejistici, kritičarki i književnoj t... Više...
Riječi 2009/04
Božica Zoko: Sestro, nevjesto, Nataša Nježić: Glasnije od kiše, Toni Matošin: Pjesme....... Više...
Riječi 2008/04
U Riječima 4/08 objavljeni su recentni tekstovi mahom etabliranih spisateljica i pisaca: Irene Luk... Više...
Riječi 2008/01-03
Riječi na tristotinjak stranica nude mnoštvo zanimljivih i raznolikih tema. Jagna Pogačnik piše ... Više...
Kvirinovi poetski susreti

23. Kvirinovi poetski susreti
Sisak će od 7. do 9. lipnja ponovno saznajte više...
galerija fotografija
zadnja izdanja
Biserka Goleš Glasnović: Lusteri i knjige
Urednik: Andrija Tunjić
Oblikovanje: Mihael Giba
Lektura:Branka Temimović
Opseg:248 stranica
Cijena. 95 kn
Godina Više...
Andrija Tunjić:Pogled iza maske
Urednik: Boris Senker
Izvršna urednica: Đurđica Vuković
Likovno oblikovanje naslovnice:Željko Podoreški
Opseg:492 stranice< Više...